کلینتون: هر کاری بتوانم برای حمایت از اسرائیل خواهم کرد

 هیلاری کلینتون در یک مصاحبه ضمن انتقاد از مواضع نامزدهای جمهوریخواه در قبال موضوع فلسطین،‌حمایت قاطع خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان که پس از پیروزی اخیرش بر برنی سندرز انجام شد، با ابراز خوشحالی از پیروزی خود در انتخابات درون حزبی نوادا از اعضای کمپین و هوادارانش در این ایالت تشکر کرد.

هیلاری کلینتون در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر اخیرش که انتقادی از برنی سندرز بوده، توضیحاتی داد. کلینتون گفته بود که کشور ما کشوری نیست که فقط با یک موضوع مواجه باشد و باید موضوعات مختلفی را با هم به پیش برد.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: ‌«البته که برخی از مشکلات ما اقتصادی است که باید با آنها مقابله کنیم و من مخالف آن نیستم و من خواهان حل آنها هستم اما فقط یک موضوع خاص نیست بلکه انواعی از موضوعات است که با هم باید آنها را حل کنیم».

این اظهارنظر از آنجایی انتقاد به سندرز است که کلینتون رقیب خود را به تمرکز صرف بر یک موضوع (اصلاح ساختارهای اقتصادی آمریکا) و بی توجهی به موضوعات مهم دیگر از قبیل مسائل سیاست خارجی متهم کرده است.

هیلاری کلینتون در پاسخ به سوالی درباره پیروزی دونالد ترامپ و اینکه آیا او دست‌کم گرفته شده، پرسید.

همسر بیل کلینتون جواب داد:‌ «من راستش نمی‌دانم و آنها(جمهوریخواهان) باید روند نامزدی خود را طی کنند و ما هم روند خودمان را پایان دهیم. من اعتقاد دارم پیامی که ما می‌خواهیم به مردم آمریکا بدهیم آن است که ما در کنار هم می‌توانیم اقدامات بهتری داشته باشیم و فرصتها را برای توسعه فرصت‌ها جهت آینده بهتر افزایش دهیم و این پیامی است که مردم آمریکا به دنبال آن هستند».

خبرنگار سی‌ان‌ان موضوع سیاست خارجی را پیش کشید و اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ و تد کروز درباره موضوع «اسرائیل و فلسطینیان»‌ را پیش کشید. ترامپ گفته بود که او می‌خواهد در این موضوع بیطرف باشد و کروز هم گفته بود که در کنار اسرائیل خواهد ماند.

کلینتون گفت: «هر دوی آنها موضوع را درک نکردند. اول از همه اینکه اسرائیل شریک ما است و متحد ما است و ما روابط و پیوندهای بلندمدتی با اسرائیلی‌ها داریم که تاریخ آن به تشکیل دولت اسرائیل برمی‌گردد. من هرکاری بتوانم برای حمایت و دفاع از اسرائیل خواهم کرد به ویژه با توجه به اینکه به نظر می‌رسد مناطق مجاور و همسایگی آن به نظر می‌رسد که خطرناک‌تر شده است».

او افزود:‌« من همچنین معتقدم که فلسطینیان حق داشتن دولت مخصوص به خودشان را دارند و به همین خاطر من از راه حل دو دولت حمایت کرده‌ام و این موضوعی بوده که من روی آن کار کرده‌ام. وقتی وزیر خارجه بودم به شدت روی آن کار کردم و سه دوره مذاکرات فشرده بین نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار کردم».

کلینتون ادامه داد:‌ «من اعتقاد دارم حرکت در مسیر تحقق راه حل دو دولت و کار کردن برای تحقق آرزوهای فلسطینیان در بلند مدت به بهترین نحو در جهت منافع اسرائیل،‌منطقه و خود مردم آنها است».