خبرگزاری فرانسه گزارش داد: یک تحقیق که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد انتقال تسلیحات عمده در جهان در سال‌های اخیر افزایش یافته است. 

 

این تحقیق همچنین نشان داد کشور آمریکا با افزایش ارائه تسلیحات به آفریقا، آسیا و خاورمیانه حاکمیت خود را در بازار اسلحه گسترش داده است. 

 

این تحقیق، که بدست موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم انجام شد، نشان داد حجم نقل ‌و انتقال تسلیحات عمده شامل خرید یا اهدای سلاح در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است و آمریکا و روسیه بیشترین حجم ارسال را صورت داه‌اند. 

 

بیشترین واردات سلاح نیز در کشورهای هند، عربستان، چین و امارات رخ داده است. 

 

محققان این موسسه به نبرد یمن به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش خرید تسلیحات اشاره کرده و گفتند ائتلاف کشورهای عربی، از تسلیحاتی که عمدتا در آمریکا و اروپا ساخته شده است در این نبرد استفاده می‌کند. 

 

این تحقیق نشان داد آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورهای صادرکننده، جلو‌تر است و در پنج سال گذشته دست کم به ۹۶ کشور تسلیحات انتقال داده است. 

 

این مرکز گفت بیشترین حجم تسلیحات انتقالی آمریکا یعنی حدود ۴۱ درصد به عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه رفته است. 

 

این مرکز افزود روسیه با ۲۵ درصد انتقال تسلیحات در رتبه دوم قرار دارد هرچند میزان صادرات این کشور در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

 

بر اساس این پژوهش، چین، که سومین صادر کننده بزرگ تسلیحات در جهان شمرده می‌شود، در پنج سال گذشته صادرات تسلیحات خود را تقریبا دو برابر کرده است. 

 

در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، واردات تسلیحات چین در مقایسه با دوره پنج ساله قبل از آن ۵ درصد کاهش یافت که حاکی از افزایش اعتماد این کشور به تسلیحات ساخت داخل است. 

 

همچنین در این گزارش آمده است صادرات تسلیحات چین که بیشتر شامل سلاح‌های سبک می‌شود، در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در مقایسه با دوره پنج ساله قبل از آن به میزان ۸۸ درصد افزایش یافت. 

 

بر اساس آمارهای ارائه شده در گزارش مذکور، چین در برهه زمانی مذکور تنها پنج و نه دهم درصد از صادرات تسلیحات جهان را به عهده داشت که این رقم در مقایسه با کشورهای آمریکا و روسیه، بسیار اندک است. 

 

به علاوه، بخش عمده فروش تسلیحات چین در کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که ۳۵ درصد تسلیحات چین به پاکستان فروخته شده است. بنگلادش و می‌انمار نیز در این فهرست در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 

 

در ادامه گزارش مذکور آمده است چین همچنان به واردات تسلیحات از جمله هواپیماهای ترابری بزرگ، بالگرد، موتور هواپیما، خودرو و کشتی نیاز دارد.