به گزارش پرس تی وی سامي سعدي يکي از منتقدان قذافي که سالها است در انگليس زندگي ميکرد، اکنون براي مداواي جراحات ناشي از شکنجه در زندانهاي قذافي، در تونس در بيمارستان به سر ميبرد.

وی گفت: " وقتی در سال ۲۰۰۴ در چین بودم، انگلیسی‌ها با یک واسطه، خود را به من نزدیک کردند. آن‌ها گفتند به من اجازه خواهند داد به انگلیس برگردم ولی باید با من در کنسولگری انگلیس در هنگ‌ کنگ برای کنترل عقاید سیاسی‌ام ملاقات می‌کردند. فکر می‌کردم آن‌جا با انگلیسی‌ها دیدار کنم ولی من و همه اعضای خانواده‌ام در فرودگاه هنگ‌ کنگ بازداشت شدیم و در نهایت ما را با هواپیما به لیبی فرستادند. "

بر اساس اسناد اطلاعاتی که اخیرا از دفتر وزیر خارجه پیشین لیبی به دست آمده است، سازمان سیا در آن زمان پیشنهاد پرداخت هزینه‌های هواپیمایی را که آژانس اطلاعاتی قذافی برای انتقال سعدی از آن استفاده کرده بود، داده است.

سعدی می‌گوید، بعد از آن رویداد تا ۱۴ ماه در یک سلول کوچک زندانی شده بود و خانواده وی نیز بارها مورد تهدید قرار گرفت و به او نیز گفته شد " به اتهام طغیان علیه لیبی " اعدام خواهد شد.

در طول دوره بازداشت وی، ماموران ام‌آی۶ از وی بازجویی کردند و وی بعد از شش سال در سال ۲۰۱۰ از زندان آزاد شد اما دوباره پس از خودداری از مخالفت با انقلاب مردم لیبی در سال جاری، به زندان افتاد.

وي تا دو هفته پيش در زندان تحت شکنجه بود اما هنگامي که انقلابيون کنترل طرابلس پايتخت ليبي را در دست گرفتند، وي موفق به فرار شد.