بخش عربی شبکه تلویزیونی "بی بی سی" اعلام کرد که به دلایل و شواهدی دست یافته است که نشان می دهد نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن در یکی از نبردهای بزرگ خود در یک جبهه همراه با عناصر مسلح وابسته به گروه القاعده علیه نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن جنگیده‌اند.

به گزارش العالم، رسانه های عرب زبان پیش از این نیز گزارشهایی از ارتباط القاعده با ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنوب یمن منتشر کرده و گفته بودند که عربستان دست القاعده برای کنترل بر جنوب یمن را باز گذاشته است.

در این راستا، روزنامه الاخبار لبنان چندی پیش در گزارشی به بررسی اوضاع جنوب یمن پرداخت و از جولان عناصر گروه تروریستی القاعده و رسیدن آنها به 27 کیلومتری عدن در پی تسلط بر مرکز استان لحج خبر داد.

این روزنامه افزود: پرچم‌های القاعده تقریبا در همه جنوب یمن برفراشته است؛ از لحج و حضرموت گرفته تا عدن و اَبین. عناصر القاعده که نفوذ خود را از زمان آغاز تجاوزگری سعودی علیه یمن گسترش دادند، با کنترل بر لحج درحال افزایش حضور خود هستند.

این روزنامه تصریح کرد: بسیاری تاکید می‌کنند که اقدام گروه القاعده در استان لحج و قبل از آن در استان اَبین، همگی با رضایت و برنامه ریزی سعودیهاست تا استان‌های جنوب یمن را به القاعده تحویل دهند و از این طریق گروه‌های یمنی در جنوب را در تنگنا قرار داده و جلوی هرگونه اقدام آنها علیه نیروهای ائتلاف متجاوز خارجی را به‌ویژه در عدن بگیرند؛ به ویژه که سرازیر شدن عناصر مسلح به سمت مرکز استان لحج از طریق خود عدن و از طریق استان اَبین صورت گرفت که کمتر از دو ماه پیش به کنترل القاعده در آمد.

روزنامه الاخبار تصریح کرد آنچه امکان ارتباط ائتلاف سعودی با کنترل گروه القاعده بر شهر لحج را تقویت می‌کند، این است که عناصر مسلح القاعده در مراکز و مواضع و ساختمان‌های دولتی مستقر می‌شوند که می‌توان آنها را به سهولت رصد کرده و با بالگردهای آپاچی موجود در پایگاه هوایی العند هدف قرار داد اما این امر صورت نمی‌گیرد.

پایگاه العند یکی از مقرهای فرماندهی نیروهای ائتلاف سعودی در خود استان لحج است.