روزنامه تایمز در گزارش امروز خود به عنوان "کاهش شمار جنگجویان خارجی داعش" به قلم کاترین فیلیب آورده است: براساس ارزیابی آژانس اطلاعاتی آمریکا، تعداد اتباع خارجی که به داعش پیوسته اند، برای اولین بار 20 درصد کاهش یافته است.

این روزنامه افزود: آمریکا معتقد است که شمار جنگجویان خارجی داعش در سوریه و عراق از 31 هزار به 25 هزار نفر کاهش یافته است.

روزنامه تایمز به نقل از استیو وارن سخنگوی ائتلاف آمریکا نوشت: جنگجویان خارجی که از یگان های نخبه داعش برای حمایت از یگان های رزمی در میدان نبرد در عراق و سوریه منتقل شده اند، جایگزین نشده اند و جنگجویان خارجی دیگری جایگزین آنها نشده است.

به گفته وارن، کاهش حجم یگان های ویژه داعش بیانگر کاهش عضویت جنگجویان خارجی در این گروه است.

وی افزود: کاهش شمار جنگجویان خارجی با افزایش کارهای دیگری نظیر سربازگیری اجباری و افزایش سربازگیری از کودکان و انتقال عناصر یگان های نخبه خارجی به میدان نبرد همراه بوده است.

این روزنامه تصریح کرد: وقتی جنگنده های ائتلاف، محمد اموازی عنصر داعشی انگلیسی را هدف قرار داد، داعش دچار وحشت شد و مجبور شد ماموریت های عناصرش و محل های حضور آنها را تغییر دهد.

داعش ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.