پس از حملات تروریستی داعش به پایتخت فرانسه این گروه تروریستی بیشتر توسط کشورهای غربی تحت فشار قرار گرفته و حملات ائتلاف ضد داعش با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

تروریست های تکفیری داعش که در گذشته بیشتر توسط همپیمانان غربی اش حمایت می‌شد در حال حاضر بیشتر تحت فشار قرار گرفته و استفاده از تسلیحات پیشرفته و موشک های هدایت شونده برای انهدام مواضع این گروه تروریستی در دستور کار است.

**حملات فرانسه و انگلیس به مقر داعش با موشک "برایم استون"

وزارت دفاع فرانسه اخیرا ویدیویی منتشر کرده که لحظه انهدام 3خودروی نظامی در حال حرکت گروه تروریستی داعش را بوسیله "جنگنده‌ رافال" این کشور، نشان می‌دهد. به نظر می‎رسد این 3 کامیون پیش از انهدام بوسیله موشک‌های‌ "بریم‌استون" شلیک‌‎شده از جنگنده "رافال"، در حملات هوایی گذشته آسیب دیده بودند. 

موشک «بریم‌استون» از نوع تسلیحات راداری و راکت‌انداز است که می‌تواند اهداف متحرک کوچک را از فواصل دور و با دقتی بسیار بالا نشانه‌گیری کند. البته تنها فرانسه از موشک "برایم استون"  استفاده نمی‌کند، بلکه  "نیروی هوایی سلطنتی  انگلیس"  هم از این تسلیحات استفاده می‌کند و آن ها هم بازده خوبی از این موشک  "هوا به سطح "  گزارش کرده اند.

 

انهدام مواضع داعش با موشک

انهدام مواضع داعش با موشک

انهدام مواضع داعش با موشک

 

بر همین اساس، جنگنده نیروی هوایی انگلیس از عملیات خود علیه داعش در عراق فیلم جدیدی منتشر کرد. در این عملیات، جنگنده انگلیسی با دو موشک رهگیر لیزری از نوع "بریم استون" ساختمان داعش را هدف قرار داد. زمانی که جنگنده انگلیسی مواضع داعش را بمباران می‌کرد، ماشین جنگی این گروه تروریستی درحال شلیک به نظامیان عراقی بود.

منابع انگلیسی اعلام کردند پس از آنکه تروریست‌های داعش از پنجره یک ساختمان اقدام به گشودن آتش به نیروهای عراقی کردند، جنگنده‌های این کشور هر دو پنجره را هدف موشک قرار دادند.

دیلی میل مدعی است نیروی هوایی انگلیس به صورت روزانه عملیات گسترده‌ای علیه مواضع داعش در عراق و سوریه انجام می‌دهد. این جنگنده‌ها علاوه بر انجام عملیات هوایی علیه این گروه، به جمع‌آوری اطلاعات امنیتی نیز مبادرت می‌کنند.

**مشخصات موشک "برایم استون"

 "برایم استون (Brimstone)" "برایم استون"  یک موشک هدایت شونده "هوا به سطح" بوده که توسط انگلیس ساخته شده و توسط نیروی هوایی این کشور بهینه‌سازی گردیده است.

 

انهدام مواضع داعش با موشک

انهدام مواضع داعش با موشک

 

موشک‌های  "برایم استون" تسلیحات راداری هستند که برای اصابت به اهداف کوچک‌تر و دقیق‌تر طراحی شدند و این موشک‌ها راکت‌انداز هستند و با یک بار شارژ شدن، پشت سر هم موشک را پرتاب می‌کنند.

«بریم استون» قادر است اهداف متحرک سریع همچون شبه‌نظامیانی که سوار بر ماشین یا موتورسیکلت در حال حرکت هستند را با دقتی بسیار بالا نشانه‌گیری کند. کارآیی این موشک‌ بهتر از موشک‌های هوا به زمین مدل های پیشین است.

 

این موشک توسط نیروهای هوایی انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و ... مورد استفاده قرار گرفته و از سال 1996 طراحی آن آغاز شده است. هر فروند موشک هوا به سطح برایم استون قیمتی معادل 200 تا 265 هزار دلار دارد (به عبارت بهتر اگر هر فروند موشک هوا به سطح را با قیمت پایه 3 هزار تومان در نظر بگیریم، سهم قیمت یک فروند موشک هوا به سطح معادل 600 تا 800 میلیون تومان خواهد بود).

موشک "برایم استون" با وزن قریب به 50 کیلوگرم، طول قریب به 2 متر، قطر 18 سانتی متر و با سوخت جامد، سرعتی معادل450 متر بر ثانیه داشته، می‌تواند بر روی جنگنده‌های "تورنادو"، "تایفون" و "رفال" و ... بارگذاری شود.

موشک  "برایم استون" قرار بود یک توسعه از موشک‌های  "ای جی ام 114 هلفایر (AGM 114 Helfire) " داشته باشد که البته موشک از نو طراحی شده و با این نسخه از موشک  "هلفایر"  متفاوت است. نوع اصابت این موشک " شلیک کن فراموش کن (Fire and Forget)  "  بوده که قبل از اصابت اهداف را توسط اپراتور لود می‌کند.

سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره موشک هوا به سطح  "برایم استون" نوشت:  "برایم استون" یک موشک پیشرفته ضد زره بوده که توسط شرکت MBDA توسعه یافته و طراحی آن در سال 1996 و تولید کمی آن از سال 2004 انجام شده است.

 

این سایت ادامه داد: این موشک در سال 2005  بر روی جنگنده "تورنادو" بارگذاری شد، عنوان داشت: این موشک هوا پرتاب توانایی از بین بردن انواع زره پوش ها از جمله تانک ها و نفربرهای زرهی را دارد.

در مجموع موشک "برایم استون" توانمندی گسترده ای در انهدام اهداف و مواضع داعش و زره پوش ها و خودروهای داعش دارد. البته غرب پس از کمک های گسترده در سال های اخیر متوجه شده که کمک به این گروه تروریستی عملیات انتحاری را به سمت غرب نشانه خواهد گرفت.