مستند «سید حسن نصرالله» مدیر العربیه را برکنار کرد

به دنبال پخش مستندی از زندگی سید حسین نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از شبکه تلویزیونی العربیه، ترکی الدخیل، رئیس این شبکه تلویزیونی برکنار شده است.

بنا بر گزارش روزنامه قبس کویت به نقل از گروه تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی (ام بی سی)، در پی پخش فیلم مستند «حکایت حسن» که به زندگی سید حسن نصرالله می پرداخته است، ترکی الدخیل برکنار و سلمان الدوسری جانشین وی شد.

پس از پخش این فیلم، شبکه العربیه از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هدف انتقادات شدید قرار گرفت چرا که این اقدام را به نوعی حمایت از حسن نصرالله می‌دانستند.

برخی دیگر نیز خواهان محاکمه الدخیل شدند و وی را «خائن» نامیدند. این فعالان شبکه‌های اجتماعی همچنین خواستار بستن شبکه یا اخراج مدیر آن شدند. منتقدین، پخش این فیلم را مخالف سیاست‌های شبکه عنوان کردند.

الدخیلِ 42 ساله، کار حرفه‌ای خود را از سال 1989 میلادی (1368) آغاز کرد. وی تا کنون با رسانه‌های عرب زبانی همچون الشرق الاوسط، الحیات، الریاض، عکاظ و المجله همکاری کرده است.

الدخیل که یک خبرنگار سعودی است، از سال 2003 به عنوان مدیر شبکه العربیه فعالیت می کرد. وی همچنین موسس پایگاه اینترنتی ایلاف و وب سایت العربیه است.

او تاکنون چندین کتاب نوشته و جایزه بهترین برنامه گفتگوی آزاد را در سال 2010 برای برنامه «اضاءات» دریافت کرده است.

مجله «عربیان بیزنس» نیز وی را جزو صد شخصیت مهم عربی در سال 2010 انتخاب کرده بود.

این نخستین بار نیست که عربستان سعودی به سرکوب رسانه‌ها می‌پردازد.

در دسامبر سال گذشته میلادی، شرکت ماهواره ای عرب سَت پخش شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله لبنان را متوقف کرد.

شبکه تلویزیونی المنار این اقدام را محکوم کرد و آن را «خاموش کردن صدای اعتراض در مقابله با ظلم و ستم» خواند.

عرب ست در اقدامی مشابه، ماه گذشته، پخش شبکه لبنانی المیادین را نیز متوقف کرد.