لایحه نمایندگان آمریکایی برای مقابله با تعطیلی گوانتانامو

در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طرح پیشنهادی خود برای تعطیلی زندان گوانتانامو را به کنگره ارائه داده است، نمایندگان جمهوریخواه نیز لایحه‌ای را معرفی کرده‌اند تا با تلاش اوباما برای تعطیلی این زندان جنجالی مقابله کنند. این مساله نشان می‌دهد که اوباما برای عمل به قول خود برای تعطیلی گوانتانامو با مشکلات و دردسرهای زیادی روبرو است.

اد رویس نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را اعلام کرده است که بر اساس آن دولت اوباما مجبور خواهد شد تا برنامه های خود برای انتقال زندانیان گوانتانامو را به طور علنی اعلام کند.

هم اکنون، دولت باید برنامه های خود برای هرگونه انتقال زندانیان گوانتانامو را به اطلاع کنگره برساند ولی این نوع اطلاع رسانی کاملا محرمانه و طبقه بندی شده است. اعلام علنی و عمومی انتقال زندانیان به مخالفان اجازه خواهد داد تا وقت بیشتری برای جلوگیری از هر گونه انتقال زندانیان داشته باشند.

4 نماینده دیگر جمهوریخواه یعنی ریچارد بور، کیلی آیوت، تام کاتن و مارکو روبیو نیز اواخر روز دوشنبه طرحی را معرفی کردند که بر اساس آن دولت اوباما را از بازگرداندن پایگاه دریایی گوانتانامو به کوبا بدون اجازه کنگره، منع کرده است.

بر اساس قانون دفاع ملی آمریکا که در نوامبر به تصویب رسید، یک ضرب الاجل 90 روزه برای ارائه طرح تعطیلی این زندان از سوی پنتاگون به کنگره آمریکا، تعیین شده بود.

بر اساس طرح اوباما قرار است زندانیان گوانتانامو احتمالا به 13 بازداشتگاه در خاک آمریکا منتقل شوند اما مرکز خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

به گفته یک مقام رسمی آمریکا، هزینه‌ انتقال و بستن زندان گوانتانامو 290 میلیون تا 475 میلیون دلار ارزیابی شده و نگهداری زندانیان در خاک آمریکا 65 میلیون تا 85 میلیون دلار هزینه کمتری نسبت به زندان گوانتانامو در بر خواهد داشت، بنابراین هزینه انتقال و بستن زندان گوانتانامو طی سه تا پنج سال جبران می‌شود.

به گفته مقامات آمریکایی، 35 زندانی در سال جاری میلادی از گوانتانامو به کشورهای دیگر منتقل می‌شوند که شمار نهایی این زندانیان را به زیر 60 تن کاهش می‌دهد.