چندی است که مقامات سعودی سخن از اعزام نیروی نظامی به سوریه آنهم با ادعای مقابله با گروهک تروریستی داعش سر داده‌اند، ادعایی که با توجه به ساختار قدرت و نظام حاکم بر این کشور از جهات مختلف قابل بررسی است.

عربستان و قطر دو هفته پیش شماری از جنگنده - بمب افکن‌های خود را به بهانه شرکت در عملیات هوایی ضدداعش در سوریه به پایگاه اینجرلیک ترکیه منتقل و اعلام کردند که با ۱۵۰ هزار نیروی زمینی آماده ورود به سوریه هستند.

تحلیلگران معتقدند، آل سعود برای فرار از باتلاق یمن، بر طبل جنگ در سوریه می‌کوبد و این کشور بدون داشتن مجوز شورای امنیت و سازمان ملل توان ورود به سوریه را نخواهد داشت.

موضوع دیگر توان نظامی و اقتصادی عربستان است. هرچند عربستان سعودی مجهز‌ترین ارتش منطقه در اختیار دارد ولی نباید فراموش کرد که این ارتش پر هزینه در عین حال ناکارآمد‌ترین و بی‌انگیزه‌ترین ارتش منطقه نیز هست و نمی‌توان بر توان عملیاتی آن تکیه کرد.

شرایط وخیم اقتصادی عربستان پس از افت قیمت نفت و خسارت ۴۰۰ میلیارد دلاری این کشور از این محل نیز فاکتور دیگری است که نباید از نظر دور داشت، شرایطی که عربستان را وادار به فروش بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو کرده و بعید است این کشور در شرایط کنونی توان یک ماجرا جویی جدید در سوریه را داشته باشد.

در این گزارش تلاش شده است، ضمن بررسی نیت و هدف عربستان برای دخالت در سوریه، به ارزیابی توان نظامی، اقتصادی و سیاسی این کشور برای رویارویی با ارتش سوریه و متحدان آن پرداخته شود.

شرایط منطقه خاورمیانه

چند سالی است که خاورمیانه آبستن انقلاب و بحران شده است؛ برخی از این انقلاب‌ها همچون انقلاب تونس، مصر و لیبی مثبت بوده و منجر به نجات مردم این کشور‌ها شده است، هرچند شاید این انقلاب‌ها در ادامه راه به انحراف رفته و از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند ولی نفس اقدام مردم این کشور‌ها خوب و آزادی خواهانه بوده است.

اما بحران‌ها و یا بهتر بگویم جنگ‌های حادث شده در سه کشور سوریه، یمن و عراق از نوع انقلاب‌های اخیر (انقلاب‌های سال ۲۰۱۱) در منطقه نبوده بلکه در مسیر لطمه زدن به آزادی مردم این کشور‌ها و جریان مقاومت ضدصهیونیستی است (منظور از بحران یمن تجاوز عربستان و ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن می‌باشد که از ششم فروردین سال جاری آغاز شده است)

بحران سوریه که از اسفند ماه سال ۸۹ (۲۰۱۱) ابتدا در استان درعا در جنوب این کشور و با اعتراضات صنفی آغاز شد، طولی نکشید که به بحرانی عمیق و مسلحانه در این کشور تبدیل شد؛ از‌‌ همان ابتدا کشورهای غربی به ویژه آمریکا در کنار کشورهای عرب به ویژه عربستان، قطر و همچنین ترکیه و رژیم صهیونیستی حمایت همه جانبه خود را از افراد مسلح در سوریه که وحدت ملی این کشور را هدف قرار داده بودند، اعلام کردند.

آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی هر یک در جنگ سوریه نقش خود را داشته و دارند و با هجوم تروریست‌های تکفیری از سراسر جهان به سوریه، کشورهای یاد شده حمایت و امکانات‌های لازم را بنا بر وظیفه تقسیم شده میان خودشان به تروریست‌ها ارایه داده‌اند.

نکته قابل توجه این است که حامیان و تجهیز کنندگان گروه‌های تروریستی در سوریه چندی است که در کسوت مبارزه با تروریسم ظاهر شده‌اند؛ هرچند شاید این کشور‌ها خود را به فراموشی زده‌اند و در روز‌ها و ماه‌های اخیر به صورت ظاهری مدام بر طبل مقابله با گروه‌های تروریستی - تکفیری در عناوینی همچون ائتلاف ضد داعش می‌زنند ولی اذهان مردم جهان هرگز حمایت‌های آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی ضد مردم سوریه را فراموش نمی‌کنند و اقدام اخیر کشورهای حامی تروریسم را تلاشی در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایاتشان در این کشورهای منطقه می‌دانند.

 رویای وزیر خارجه جوان سعودی در اعزام نیروی نظامی به سوریه

«عادل الجبیر» وزیر جویای نام و تازه کار سعودی دوشنبه دو هفته پیش پس از ملاقات با همتای آمریکای‌اش گفت: بحث‌هایی در خصوص اعزام لشکری از نیروهای زمینی یا نیروهای ویژه برای فعالیت در سوریه در کنار ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا وجود دارد و عربستان آماده است که نیروهای ویژه خود را برای اینگونه عملیات در صورت اجرای آن فراهم کند.

الجبیر در عین حال از اعلام شمار و ملیت این نیرو‌ها خودداری کرد.

پس از الجبیر، «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف حمله به یمن به سرکردگی عربستان نیز از آمادگی ریاض برای مشارکت در عملیات زمینی در سوریه خبر داد.

ادعا شده که عربستان در همین راستا دست به آموزش نیروهای نظامی خود زده و اعلام کرده که آمادگی دارد ۱۵۰ هزار نظامی از ملیت‌های سعودی، مصری، سودانی و اردنی که در این کشور هستند را به سوریه اعزام کند.

پس از اعلام الجبیر برخی کشورهای عربی و ترکیه نیز از پیشنهاد عربستان استقبال کردند هرچند شماری از کشورهای عربی نیز به صراحت این پیشنهاد را رد کردند.

برخی رسانه‌های عربی ادعا کرده‌اند که نیروهای اجیر شده از سوی عربستان از خاک اردن وارد استان درعا در جنوب سوریه خواهند شد و برخی دیگر نیز گفته‌اند این افراد از شمال سوریه و از طریق ترکیه و با سرکردگی آنکارا وارد سوریه خواهند شد.

همچنین ادعا شده که نظامیان سعودی در مرزهای شمالی این کشور در حال آموزش نیروهای اجیر شده برای باصطلاح مقابله با داعش می‌باشند.

چندی پیش نیز منابع خبری ترک اعلام کردند که عربستان و قطر چندین فروند جنگنده و بمب - افکن خود را برای شرکت در عملیات باصطلاح ضدتروریستی در سوریه به پایگاه اینجرلیک ترکیه اعزام کرده‌اند.

و خبری درخصوص احتمال عملیات زمینی ائتلاف سعودی‌ها از جنوب ترکیه (شمال سوریه) منتشر شده است.

 آیا ارتش عربستان توان ورود به جنگ سوریه را دارد؟

در سایه ناکامی‌های بزرگ عربستان در جنگ ۱۱ ماهه علیه یمن، با وجود برخورداری این کشور از پشتیبانی تسلیحاتی پیشرفته کشورهای غربی و نیروهای نظامی همپیمان در منطقه، کار‌شناسان و مسولان ادعاهای عربستان برای ورود به نبرد زمینی در سوریه را طنز سیاسی می‌دانند. برخی کار‌شناسان نیز دلیل اعلام این موضوع از سوی عربستان سعودی را شکست‌های سنگین گروه‌های تروریستی در سوریه طی ماه‌های اخیر و فرار از تبعات آن عنوان کرده‌اند.

عربستان که در تاریخ خود درگیر جنگ‌های زیادی نبوده است، امروز مستقیماً در یمن می‌جنگد و در چند مناقشه منطقه خاورمیانه نیز به صورت غیرمستقیم مداخله می‌کند.

به نظر کار‌شناسان سیاسی مهم‌ترین دلیل اعلام شرکت سعودی‌ها برای ورود به جنگ سوریه و در ظاهر مقابله با تروریست‌های دست پرورده خود و حمایت چند کشور کوچک عربی حاشیه خلیج فارس از این ادعا، جبران شکست‌های آل سعود در جنگ یمن و همچنین شکست‌های پی درپی تروریست‌ها در کشورهای سوریه و عراق است و همچنین نشان دادن چهره مثبت از خود می‌باشد یعنی عربستان نیز حامی تروریست‌ها نیست!.

چه کسی از عربستان دعوت کرده تا به مقابله با داعش در سوریه برود؟

سوال این است که، چه کسی از آل سعود دعوت کرده که به مقابله با گروهک تروریستی داعش در سوریه برود؟ آیا دولت قانونی سوریه این درخواست را از سعودی‌ها مطرح کرده یا سازمان ملل؟ و یا اینکه تروریست‌ها برای حضور مزدوران سعودی در سوریه فرش قرمز پهن کرده‌اند؟.

همانطور که در رسانه‌ها عنوان شده نیروی هوایی روسیه از هشتم مهرماه با درخواست دولت قانونی سوریه و برای مقابله با گروهک‌های تروریستی درحال جنگ در این کشور وارد سوریه شده و پیش از آن نیز حزب الله لبنان با همین رویه و برای مقابله با تروریست‌ها وارد سوریه شد؛ ولی تا این لحظه هیچ یک از مقامات سوری از سعودی‌ها برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه دعوت نکرده‌اند.

 داعش توسط چه کشورهایی ایجاد شد

به گفته کار‌شناسان مسایل خاورمیانه، عربستان و قطر دو حامی اصلی مالی گروهک تروریستی داعش به شمار می‌روند.

آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی حامی سیاسی و اطلاعاتی این گروهک می‌باشند و ترکیه نیز به عنوان تدارکات و پشتیبانی کننده (لجستیک) اصلی این گروهک به شمار می‌رود.

عناصر گروهک تروریستی داعش مانند گروهک تروریستی النصره از بی‌رحم‌ترین تروریست‌های حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایت‌های این گروه تروریستی موجب شد که حامیان غربی - عربی داعش (در یک ماه اخیر) مدعی شوند که از این گروهک حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌های دیگر تروریستی نیز برای افزایش دریافت حمایت‌های بین المللی، خود را مخالف این گروهک تروریستی جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه (۲۰۱۱) به تروریست‌ها در این کشور از سوی برخی کشورهای عرب سرازیر شده، تلاش گروهک‌های تروریستی به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمک‌ها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفته که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری میان گروه‌های تروریستی در سوریه شده که این درگیری میان گروه‌های تروریستی در عراق نیز آغاز شده است.

اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های تروریستی داعش و النصره در سوریه، کمک‌های حامیان خارجی (غربی- عربی) همچنان به دست این دو گروه تروریستی می‌رسد؛ این کمک‌ها در قالب حمایت‌های مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه و عراق شده است؛ هرچند تروریست‌ها با توجه به فروش نفت دو کشور سوریه و عراق و همچنین آثار باستانی این دو کشور و گرفتن باج از مردم بی‌دفاع و تحت محاصره سوریه و عراق (تصرف شده) منابع کسب درآمد زیادی برای خود فراهم کرده‌اند.

تابعیت و هویت اعضای داعش پس از کشف اجساد و یا دستگیری اعضای این گروه تروریستی نشان می‌دهد که بیشتر این تروریست‌ها با همکاری برخی طرف‌های منطقه‌ای از عربستان، لیبی، یمن و چند کشور دیگر جمع آوری و سازماندهی شده‌اند و از طریق ترکیه به سوریه و عراق اعزام می‌شوند.

سلاح، مهمات و تجهیزات این گروه‌های تروریستی نیز بیانگر حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی طرفهای منطقه‌ای مانند عربستان و قطر از این گروه تروریستی است.

سال ۲۰۱۲ با آغاز روند شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و به منظور جلوگیری از افزایش این شکست‌ها، غرب داعش را وارد صحنه سوریه کرد، این گروهک تروریستی از زمان ورود به سوریه اقدامات جنایت بارش را آغاز کرد و ضمن قتل عام شهروندان سوری با ورود به حیطه دیگر گروه‌های تروریستی با آن گروه‌ها نیز درگیر شد که تاکنون منجر به هلاکت هزاران تروریست شده است.

عربستان با چه هدفی می‌خواهد به سوریه وارد شود؟

تحلیلگران مسایل سیاسی منطقه معتقدند که عربستان در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده و به دنبال راه نجات از این باتلاق می‌گردد از این رو حضور در سوریه راه نجاتی برای سعودی‌ها از جنگ یمن می‌باشد؛ با گذشت حدود ۱۱ ماه از تجاوز عربستان و ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن، نه تنها مردم این کشور از آرمان‌های آزادی خواهانه خود دست بر نداشته‌اند بلکه روز به روز بر وحدت مردم یمن و پیروزی‌های نیروهای مردمی و ارتش این کشور افزوده می‌شود.

آل سعود که فکر می‌کرد می‌تواند دو هفته‌ای یمن را به اشغال خود دربیاورد با گذشت ۱۱ ماه تجاوز متوجه شد که مردم یمن تن به ذلت نمی‌دهد و باید راه چاره‌ای دیگر برای خود پیدا کند از این رو اعزام نیروهای نظامی عربستان به سوریه شاید ترفند خوبی برای سرپوش گذاشتن به شکست‌های پی درپی نیروهای متجاوز عربستانی و ائتلاف عربی - آمریکایی در یمن و خروج آن‌ها از این باتلاق باشد.

ترفند سیاسی یا حضور نظامی

تحلیلگران سیاسی - نظامی معتقدند که عربستان توان حضور نظامی در سوریه را ندارد چراکه سعودی‌ها حتی برای دفاع از کشور خود نیز مزدور خارجی استخدام می‌کنند و در تجاوز به یمن نیز مشاهده کردیم که عربستان مزدورانی را کشورهای آمریکای لاتین، سودان و برخی دیگر از کشور‌ها استخدام کرد، حتی با حمله نیروهای انصارالله و ارتش یمن به مواضع ارتش عربستان در جنوب این کشور، نیروهای عربستانی پا به فرار گذاشتند و جای آن‌ها را مزدوران خارجی پر کردند؛ حال عربستان با چنین ارتش ضعیف، بی‌تجربه‌ای و بی‌انگیزه‌ای چگونه می‌خواهد وارد جنگ تمام عیار سوریه بشود!.

البته نباید از نظر دور داشت که عربستان برای اعزام نیرو به سوریه حتما از مزدوران خارجی استفاده خواهد کرد و ارتش ضعیف خود را وارد میدان نخواهد کرد.

نکته بعد آنکه احتمال حضور نیروهای عربستانی و یا مزدوران وابسته به آل سعود در سوریه بسیار کم است چرا که این اقدام هیچگونه مجوزی از سوی شورای امنیت و سازمان ملل کسب نکرده و بیشتر شبیه به بلوف سیاسی از سوی سعودی‌ها می‌باشد.

مقابله با تروریسم یا نجات تروریست‌ها

آیا مزدوران عربستانی برای مقابله با تروریست‌ها به سوریه می‌روند یا برای نجات آن‌ها؟

شرایط جنگی در سوریه برای تروریست‌ها و حامیان آن‌ها روزهای خوشی را متصور نیست؛ از هشتم مهرماه (۹۴) که روسیه با توان خوب نیروی هوایی خود وارد عرصه نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه شد، ورق به سمت ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشور برگشت؛ از یک سو بمب افکن‌های روسی عملیات هوایی خود را علیه مواضع تروریست‌ها با شدت و حدت فراوان آغاز کردند و از طرف دیگر ارتش و نیروهای مردمی سوریه و همچنین متحدین این کشور عملیات سهمگین زمینی خود را علیه تروریست‌ها در مناطق زیادی از سوریه آغاز کردند.

با آغاز عملیات همه جانبه علیه مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه و هماهنگی خوب بین ارتش سوریه و متحدین این کشور، معادلات تروریست‌ها و حامیان غربی -عربی - عبری آن‌ها به هم ریخت؛ از این رو دو کشور عربستان و ترکیه برای نجات تروریست‌های حاضر در سوریه اقدامات گسترده سیاسی و نظامی خود را ادامه دادند.

عربستان سلاح‌های سفارشی برای تروریست‌ها از جمله انواع موشک‌های ضد زره همچون تاو آمریکایی را به دست تروریست‌ها رساند و ترکیه نیز اقدامات لجستیکی برای تروریست‌ها را افزایش داد، اما این مسایل برای تروریست‌ها افاغه نکرد و آن‌ها با گذشت زمان هر روز یکی از مناطق تصرف شده را تحویل نیروهای سوری و متحدین این کشور داده و شمار زیادی از آن‌ها تاکنون با ترک شمال سوریه وارد خاک ترکیه شده‌اند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند، در صورتی که مزدوران عربستانی بتوانند خود را به سوریه برسانند، برای مقابله با تروریست‌ها نخواهد بود، بلکه برای نجات آن‌ها خواهند جنگید، چرا که با نابودی تروریست‌ها در سوریه و پس از آن در عراق تمام رویاهای آل سعود برای رهبری جهان عرب و همچنین رویای ترک‌ها برای احیای امپراتوری عثمانی به باد خواهد رفت، از این رو ترک‌ها و سعودی‌ها به هر طریق به دنبال تغییر معادله در سوریه به نفع تروریست‌ها هستند.

آیا جنگنده - بمب افکن‌های عربستان و قطر توان ورود به خاک سوریه را دارند؟ 

در دو هفته گذشته منابع خبری عربی و ترکیه اعلام کرده‌اند که عربستان و قطر شماری از جنگنده - بمب افکن‌های خود برای را برای شرکت در عملیات هوایی ضدداعش در سوریه به پایگاه اینجرلیک منتقل کرده‌اند.

در پنچ سال گذشته جنگنده بمب افکن‌های ترکیه‌ای بار‌ها در فضای سوریه وارد شده و در کمک به تروریست‌ها برخی از مناطق شمال این کشور را بمباران کرده‌اند و هواپیماهای شناسایی ترک‌ها همواره با پرواز در خاک سوریه و شناسایی و عکس برداری از مواضع نیروهای سوری کمک خیلی خوبی برای تروریست‌ها بوده است.

اما این اقدام ترک‌ها تا ابتدای اذر ماه سال جاری ادامه داشت.

در مورخ دوم آذرماه سال جاری خورشیدی جنگنده‌های F۱۶ ترکیه یک فروند جنگنده - بمب افکن سوخو ۲۴ روسی را با ادعای ورود به خاک ترکیه هدف قرار دادند؛ علیرغم اینکه تصاویر ماهواره‌ای ثابت می‌کند که هواپیمای روسی وارد خاک ترکیه نشده ولی رییس جمهور ترکیه ادعا کرد که این هواپیما روسی وارد خاک ترکیه شده و به همین دلیل هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

این اقدام ترک‌ها واکنش شدید روس‌ها به ویژه رییس جمهور آن کشور را به دنبال داشت و از‌‌ همان تاریخ روابط مسکو - آنکارا تیره شد.

روس‌ها که از هشتم مهرماه سال جاری اقدام به عملیات هوایی علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه کرده بودند این بار سامانه‌های ضدهوایی S۳۰۰ را در این کشور فعال کردند و از‌‌ همان تاریخ بود که دیگر هیچ هواپیمای ترکیه‌ای نتوانست به خاک سوریه تجاوز کند.

نکته قابل تامل این است که وقتی هیچ هواپیمای ترکیه‌ای نمی‌تواند وارد حریم هوایی سوریه شود، جنگنده - بمب افکن‌های عربستانی و قطری چگونه می‌خواهند وارد فضای سوریه شوند؟.

البته ورود هواپیماهای قطری و عربستانی با اختیار خود به فضای سوریه خواهد بود اما خروج آن‌ها دیگر با اختیار خودشان نخواهد بود و سرنوشتی جز سرنگونی برایشان رغم نخواهد خورد.

از این رو می‌توان متصور بود که ادعای حضور هواپیماهای جنگی عربستان و قطر در پایگاه اینجرلیک ترکیه صرفا تبلیغاتی بوده و عملا ناکارآمد است.

شمار و توان نیروهای عربستان

عربستان سعودی سومین ارتش پرهزینه در خرید تسلیحات در دنیاست؛ آل سعود در سال ۲۰۱۴، ۸۱ میلیارد دلار تسلیحات نظامی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا خریداری کرد و این میزان در سال ۲۰۱۵ نیز ۸۰ میلیارد دلار رسید که به راحتی می‌توان گفت عربستان، پر هزینه‌ترین کشور از نظر سرمایه گذاری نظامی در میان کشورهای منطقه خلیج فارس می‌باشد.

شمار نیروهای نظامی عربستان ۲۲۷ هزار نفر است که فقط ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها گارد سلطنتی هستند که مهم‌ترین وظیفه و ماموریت این گارد حفاظت و حمایت از خاندان سلطنتی آل سعود است.

شمار نیروهای دریایی عربستان ۱۳ هزارو پانصد نفر و تعداد پرسنل نیروی هوایی عربستان نیز ۲۰ هزار نفر می‌باشد.

ارتش عربستان را می‌توان مجهز‌ترین ارتش منطقه و در عین حال ناکارآمد‌ترین و ترسو‌ترین ارتش منطقه دانست.

نمود بارز ترس نیروهای زمینی عربستان در تجاوز به یمن کاملا مشهود است و فرار دست جمعی نظامیان سعودی و جایگزینی مزدوران خارجی به جای آن‌ها در مرزهای جنوبی این کشور با یمن نقل محافل خبری است.

نکته قابل توجه اینکه نظامیان عربستانی که در باتلاق جنگ یمن فرو رفته‌اند چگونه می‌خواهند وارد جنگ سوریه و آن هم با تروریست‌هایی شوند که هیچ ترسی از کشته شدن، ندارند!.

نکته قابل تامل‌تر اینکه نیروهای سوری و متحدین این کشور برای حضور نیروهای سعودی در سوریه لحظه شماری می‌کنند و به دنبال آن هستند که نظامیان عربستانی را در سوریه ملاقات نمایند!.

نگرانی از حضور نیروهای عربستانی در سوریه به حدی است که شماری فرماندهان ارشد نیروهای مسلح عربستان در نامه‌ای به ولیعهد و وزیر کشور سعودی درباره خطرات اعزام نیروی زمینی به سوریه هشدار داده‌اند.

فرماندهان ارشد سعودی در این نامۀ فوق محرمانه که از طریق شبکه‌های اجتماعی افشا شده، به «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان تأکید کرده‌اند که اهداف اعلام شدۀ عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن، به دلیل ناتوانی و کوتاهی نیروهای زمینی در انجام مأموریت‌هایشان عملی نشده است.

این فرماندهان نظامی سعودی در نامه خود هشدار داده‌اند که اعزام نیروی زمینی به سوریه، ثبات و امنیت ملی سعودی را متزلزل خواهد کرد و پیامدهای بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت.

آنان از ولیعهد سعودی درخواست کرده‌اند که طرح اعزام نیرو به سوریه بیشتر بررسی شود.

با مرور این اخبار و تحلیل‌ها می‌توان نتیجه گفت که ورود نیروهای زمینی و یا حمله هواپیماهای جنگی عربستان و دیگر کشورهای عربی و ترکیه به سوریه نتیجه‌ای به جز به دام افتادن نظامیان عربستانی و دیگر کشورهای عربی در سوریه نخواهد داشت که نتیجه آن کشتار بی‌شمار نظامیان این کشور‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر با بررسی وضعیت اقتصادی عربستان در دو سال اخیر به دلیل پایین آمدن شدید قیمت نفت و ضرر بیش از ۴۰۰ میلیارد دلاری این کشور می‌توان نتیجه گرفت که عربستان توان اعزام نیرو و ورود به جنگ دیگری را ندارد و ادعاهای برخی از مقامات سعودی در اعزام نیرو به سوریه، بلوف سیاسی بیش نیست.