کارشناسان آلمانی از افزایش شکاف بین فقیر و غنی در آلمان با وجود شرایط اقتصادی خوب در سال‌های اخیر خبر داده اند.

"دوروته اشپاناگل"، از کارشناسان امور اجتماعی در آلمان در این باره به خبرگزاری آلمان گفته است که حتی در یک دوره رکورد بالا برای اشتغال ما هیچگونه کاهش نرخ فقر را نداشتیم.

سازمان رفاه و دیگر سازمان های مربوطه قرار است امروز در برلین یک نمای کلی درباره رشد و توسعه فقر در کشور را ارائه دهند.

"اشپاناگل" که این بررسی را از طرف موسسه "هانس بوکلر" انجام داده است در این باره اظهار داشت که نابرابری درآمدها از سال های نود و بخصوص بین سال های 1999 و 2005 افزایش داشته است. این نابرابری درآمدها در آن زمان در آلمان بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است. نابرابری درآمد خانوارها پس از آن تا سال 2010 کاهش یافت اما بعد از آن شکاف بین فقیر و غنی دوباره افزایش پیدا کرد.

اسنادی که "اشپاناگل" در بررسی اخیرش از پاییز گذشته به آن استناد کرده است تا سال 2012 را شامل می شود.

بر این اساس، دلیل اصلی این نابرابری درآمدها این است که افزایش دستمزدها بخصوص برای حقوق های بالاتر بیشتر بوده است. علاوه بر این اهمیت درآمد حاصل از سرمایه  در مقایسه با درآمد خالص رشد کرده است.

بر اساس داده های اداره فدرال آمار آلمان بالای 10 درصد خانوارها بالغ بر 51.9 درصد از دارایی های خالص را در اختیار دارند و حدود نیمی از قشر پایین مردم هم تنها از حدود یک درصد از درآمد خالص برخوردارند. این آمارها مربوط به سال 2013 می شود. در سال 1998، 10 درصد ثروتمندترین قشر جامعه 45.1 درصد دارایی های خالص را در اختیار داشتند و 50 درصد قشر پایین نیز از 2.9 درصد از دارایی ها برخوردار بودند.