احتمال حمله پهپادی داعش در ورزشگاه‌های بزرگ

 دیلی بیست در مطلبی نوشت: یک گروه از تحلیلگران اطلاعاتی انگلیس  سناریوی استفاده داعش از پهپادهای کوچک برای حمله به یک ورزشگاه را مطرح کرده‌ است. «کریس ابات،» رئیس این گروه، با نام «اطلاعات آزاد،» معتقد است: اگر برای ممانعت از این حملات اقدام نکنیم، دیر یا زود شاهد آن‌ها خواهیم بود.

 

این گروه که خود را نخستین آژانس اطلاعاتی جامعه مدنی می‌داند از کارشناسان نظامی سابق تشکیل شده و سالهاست روند توسعه پهپادها را دنبال می‌کند.

 

آن‌ها معتقدند فناوری پهپادی ارزان و در دسترس است. به همین دلیل برای گروه‌های کم توان و دارای منابع محدود مانند تروریست‌های حاضر در اروپای غربی و آمریکا یا گرگ‌های تنهایی که از گروه‌های تروریستی القاعده یا داعش خط فکری می‌گیرند، بسیار مناسب است.

 

این کارشناسان معتقدند تروریست‌های داعش این فرصت را غنیمت شمرده و هم‌اکنون در حال طراحی عملیات با استفاده از این فناوری در شهرهای غربی هستند.

 

ابات گفت: داعش و القاعده هم‌اکنون در استفاده از این فناوری با یکدیگر رقابت می‌‌کنند و به دنبال انجام حمله‌ای عظیم در یک رویداد بزرگ ورزشی هستند. داعش هم‌اکنون نیز از پهپادها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

 

وی هشدار داد: این گروه تروریستی تاکنون مهارت زیادی در استفاده از این فناوری نشان داده است. آن‌ها به دنبال تجهیز پهپادها با دوربین‌هایی هستند تا تصاویر وحشتناک این حادثه احتمالی را ثبت و ضبط و سپس در اینترنت بارگذاری کنند. تأثیری که این تصاویر می‌تواند در اذهان عمومی داشته باشد، بسیار بیشتر از خود آن حادثه خواهد بود.