به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، منطقه شیعه نشین عوامیه در شهر قطیف واقع در استان شرقیه عربستان، صحنه تظاهرات گسترده ضد حکومتی بوده است.

این تظاهرات، روز چهارشنبه در اعتراض به کشتن یک جوان شیعه بحرینی از ساکنان عوامیه به نام علی محمود عبدالله بدست نیروهای امنیتی عربستان سعودی برگزار شد.

وزارت کشور عربستان محمود عبدالله را به خرابکاری و حمله مسلحانه به نیروهای امنیتی سعودی متهم کرده بود. نیروهای سعودی در حمله به خانه وی و خویشاوندانش، او را کشتند و 26 نفر را زخمی کردند.

 

تظاهرات ضد حکومتی در عوامیه عربستان+ تصاویر

 

این در حالی است که فعالان محلی عوامیه ضمن رد ادعای این وزارتخانه تاکید کردند که عبدالله اصلا مسلح نبوده است.

به گفته یک شاهد عینی، که در صحنه حمله نیروهای سعودی حضور داشته، خودروی زرهی سعودی یک نفر دیگر را در خیابان زیر کرده است.

 

تظاهرات ضد حکومتی در عوامیه عربستان+ تصاویر

 

منطقه شیعه نشین عوامیه از 5 سال پیش (فوریه سال 2011 ) صحنه تظاهرات مسالمت آمیز معترضانی است که سیاست‌های سرکوبگرانه ریاض علیه اقلیت شیعه این کشور را بر نمی‌تابند و خواستار اصلاحات سیاسی و پایان دادن به تبعیض گسترده در عربستان هستند.

 

تظاهرات ضد حکومتی در عوامیه عربستان+ تصاویر

در جریان سرکوب این اعتراضات تاکنون چندین نفر کشته و دهها نفر نیز زخمی و یا بازداشت شده‌اند.

عربستان سعودی کارنامه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد و همواره زیر آتش انتقاد سازمان‌های بین المللی حامی حقوق بشر قرار دارد.

 
تظاهرات ضد حکومتی در عوامیه عربستان+ تصاویر

آل سعود  12 دی در بیانیه‌ای رسمی از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه و 46 نفر خبر داد و افزود این اعدام‌ها به روش گردن زدن یا تیرباران انجام شده است.

اعدام شیخ نمر موجی از اعتراض‌ها و محکومیت‌های بین المللی را به دنبال داشت و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، پاکستان، عراق، بحرین و هند اجتماعات گسترده‌ای علیه رژیم آل سعود برگزار شد.

شیخ النمر یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی عربستان محسوب می‌شد که در مهر 93 به اتهام سرپیچی از پادشاه عربستان و انتقاد از حکومت آل سعود به اعدام محکوم شد.

برهم زدن امنیت کشور، ایراد سخنرانی‌های ضد رژیم و دفاع از زندانیان سیاسی از جمله اتهامات این روحانی شیعه بود.