جنگ لفظی ترامپ و رقبایش در یک مناظره تلویزیونی

 تد کروز و مارکو روبیو، نامزدهای حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با انتقاد از ترامپ او را به ریاکاری متهم کردند.

 

دهمین مناظره نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی این حزب که به فاصله چند روز به " سه شنبه بزرگ" برگزار شد، با رویارویی دوباره ترامپ و رقبای جمهوری خواه خود همراه بود. 

 

تد کروز و مارکو روبیو پنجشنبه شب در هیوستون ایالت مکزیک با انتقاد شدید از اظهارنظرها رقیب جمهوری خواه خود، دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت او را به ریاکاری متهم کردند.

 

سه شنبه بزرگ که اول مارس خواهد بود در یازده ایالت آمریکا انتخابات مقدماتی برگزار خواهد شد. این رای گیری  با مشارکت تقریبا یک چهارم نمایندگان در تعیین نامزد نهایی احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار تعیین کننده خواهد بود.

 

مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا در واکنش به اظهارات نامزد میلیاردر تاکید کرد اگر در مرزهای آمریکا و مکزیک دیوار کشیده شود، مهاجرت های غیرقانونی به آمریکا افزایش خواهد یافت. 

 

اما دونالد ترامپ با لحنی شدید گفت: " خفه شو، خفه شو، من تا کنون دهها هزار نفر را استخدام کرده ام اما تو حتی برای یک نفر هم کاری نکرده ای. همین الان هم هزاران اسپانیایی زبان برای من کار می کنند و من در جامعه اسپانیایی زبانهای آمریکا  محبوبیت بیشتری دارم. من با آنها نتایج بهتری خواهم گرفت، آنها می دانند که من مشاغلی را که از آمریکا به چین و ژاپن منتقل شده است، به کشور بازمی گردانم."

 

مارکو روبیو که پسر یک مهاجر کوبایی است و در سال 2013 در سنای آمریکا از طرح بلندپروازانه ساماندهی وضعیت مهاجران مقیم آمریکا حمایت کرده بود، تاکید کرد:" قبل از هر  کاری لازم است که امنیت مرزهایمان را تقویت کنیم."

 

روبیو پیش از این از طرف منتقدان خود به تغییر موضع ناگهانی در مسئله مهاجرت متهم شده است.

 

تد کروز سناتور ایالت تگزاس نیز در واکنش به صحبت های ترامپ تاکید کرد:" کسی که می خواهد واقعا با مهاجرتهای غیرقانونی مبارزه کند، مهاجران غیرقانونی مقیم کشور را استخدام نمی کند."

 

دونالد ترامپ، که ثروت هنگفت خود را از سرمایه گذاری در بخش غیرمنقول آمریکا به دست آورده است، در ماههای اخیر اظهارنظرهای جنجال برانگیزی درباره مناقشه سوریه ، مخالفت با پذیرش آوارگان سوری، منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا و ضرورت دیوار کشیدن در مرزهای آمریکا و مکزیک داشته و با سخنان خود حتی انتقاد بسیاری از مسئولان حزب جمهوری خواه را برانگیخته است.

 

ترامپ 69 ساله، که به رغم همه این اعتراضات، در نظرسنجی‌های مربوط به نامزدهای انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در صدر قرار دارد، بار دیگر بر اراده خود برای احداث یک دیوار در مرزهای مکزیک تاکید کرده و اظهارات اخیر وینسنته فوکس، رئیس جمهور پیشین مکزیک، را محکوم کرده است.

 

رئیس جمهور پیشین مکزیک روز پنجشنبه با مداخله در رقابتهای انتخاباتی آمریکا، با انتقاد از دونالد ترامپ او را فردی حال‌به‌هم‌زن و دروغگو توصیف کرد و از اسپانیایی زبانهای آمریکا خواست به او رای ندهند. 

 

در مناظره شب گذشته بن کارسن جراح بازنشسته مغز و اعصاب و جان کاسیچ فرماندار ایالت اوهایو که نسبت به رقبای خود  مواضع متعادل تری دارد، در بحث مربوط به مهاجرت حضور فعال نداشتند.