پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: تا زمانیکه مشتریان و کلکسیون‌داران غربی برای خرید آثار باستانی غارت شده در سوریه و عراق وجود داشته باشند، داعش به تخریب این آثار ارزشمند و خارج کردن آنها از کشور ادامه می‌دهد. این خریداران غربی هستند که داعش را تشویق می‌کنند به فروش آثار باستانی سرقت شده در بازار سیاه بپردازند.

گاردین در ادامه نوشت: تمام خریداران این آثار به خوبی می‌دانند در حال معامله با داعش هستند؛ اما به دلیل نفع بالای اقتصادی که در معاملات اجناس عتیقه وجود دارد، چشم خود را به روی حقایق می‌بندند و با پیشنهاد رقم‌های وسوسه‌انگیز، داعش را به غارت بیشتر آثار تاریخی تشویق می‌کنند.

آمارهای گمرک آمریکا نشان می‌دهد حجم واردات آثار باستانی متعلق به سوریه و عراق به این کشور 145 درصد افزایش یافته است. در سالهای 2011 تا 2013 نیز حجم آثار فرهنگی و باستانی وارد شده از عراق به آمریکا 61 درصد افزایش یافت. جالب آنکه بخش عمده این انتقال کاملا قانونی صورت گرفته است. به گفته مقامات رسمی، فروش آثار باستانی یکی از منابع کسب درآمد تروریست‌های داعش است.

خریداران آثار باستانی سرقت شده از سوریه و عراق مدعی هستند این کار آنها موجب در امان ماندن آثار تاریخی کشورهای جنگ‌زده می‌شود؛ اما نکته مهم اینجاست که آثار تاریخی از مکان اصلی خود خارج می‌شود. شاید در ابتدا هدف خریداران آثار باستانی منطقی به نظر برسد؛ اما زمانیکه اخبار متعددی از فروش این آثار در حراجی‌های سرشناس وتعیین قیمت‌های چند هزار دلاری بر روی آنها به گوش می‌رسد، شکی باقی نمی‌ماند که هدف اصلی خریداران دلالی و کسب ثروت است، نه حفظ آثار فرهنگی و تاریخی جهان.

گاردین در پایان گزارش نوشت: یکی از موثرترین راه‌های حفاظت از آثار تاریخی جهان این است که هرگز آثار به سرقت رفته را خریداری نکنیم. درصورت تمایل برای خرید اثری فرهنگی و تاریخی، حتما از سوابق و چگونگی عرضه شدن آن به بازار اطمینان حاصل کنید.