نیروهای آل خلیفه با ارائه تصویری توهم آمیز از کودکان آنان را دشمن فرض و دستگیر کرده و مورد شکنجه روحی و جسمی قرار داده و حتی مانند بزرگسالان محاکمه می کنند.

بی‌حرمتی به کودکان بحرینی

کودکان در بحرین حرمتی ندارند و وضعیت آنان با کودکانی که در سایر نقاط دنیا زندگی می کنند، متفاوت است چرا که کودکان «طایفه مشخصی» از مردم بحرین، دشمنان نظام حاکم هستند و هیچ تفاوتی بین آنان و خانواده هایشان وجود ندارد بلکه همگی دشمنان فرضی و محرک نفرت علیه نظام حاکم و توهین به پادشاه به شمار می آیند.

حمله نیروهای امینی به کودکان با استفاده از قنداق‌های تفنگ

نکته قابل ملاحظه اینکه به منشورهای بین المللی که به تصویب بحرین رسیده است به ویژه توافق «حقوق کودکان» هیچ اعتماد نیست، زیرا این منشورها حامی کودکان بحرینی نبوده و  مانع کشتار و بازداشت و شکنجه کودکان به دست آل خلیفه نشده است و به دستگیری کودکان در خیابان ها و حمله به آنان با قنداق تفنگ و محاکمه آنان به اتهام حمله به نیروهای امنیتی مهر پایان نزده است.

بی‌شرمی آل خلیفه در حمله به کودکان و دانش آموزان

با وجود محکومیت های بین المللی گسترده علیه این اقدامات، آل خلیفه دیگر از حمله به کودکان شرم ندارد بلکه روند موارد نقض حقوق کودکان و هتک حرمت آنان را افزایش داده  و در اظهاراتی بی اساس اعلام کرد که آنان کودک نیستند بلکه  تروریست و جنایتکارند.

در این میان بیانیه های سازمان های دست اندرکار حقوق بشر در آمار سال 2015 خود اعلام کرد که 250 کودک و دانش آموز در زندان های آل خلیفه در بند هستند و همگی در ارتباط با رخدادهای سیاسی این کشور دستگیر شده اند و هنوز برخی از آنان در ارتباط با مسائلی که در چارچوب قانون تروریسم جا دارد، محاکمه می شوند.

محاکمه نوجوانان به نام قانون مبارزه با تروریسم

در همین ارتباط دیده بان حقوق بشر بحرین اعلام کرد که در ماه نوامبر گذشته بالاترین موارد بازداشت کودکان به ثبت رسید، به این معنی که شمار آنان به یکصد نفر افزایش یافت در حالی که 9 سازمان دفاع از حقوق بشر در بیانیه ای که در بیستم نوامبر صادر شد، اعلام کرد که مسئولان از سال 2011 بیش از ده نوجوان زیر 18 سال را به قتل رسانده و بیش از یک هزار و 500 نفر دیگر را بازداشت کردند که هنوز تعدادی از آنان در بازداشت به سر می برند و در مسائلی که در چارچوب تروریسم جا دارد، محاکمه می شوند.

همچنین گزارش جمعیت الوفاق بحرین در ماه می گذشته فاش کرد که در سال 2014، 245 کودک بازداشت شدند.

بنا بر اعلام الوفاق، از آغاز انقلاب مردمی بحرین در 14 فوریه 2011 تا سال 2014 ، 727 کودک از جمله سه دختر بازداشت شدند.

حمله به مدارس و دستگیری دانش آموزان دختر و پسر

بیشتر کودکانی که بازداشت شده اند یا از خانه هایشان بیرون کشیده شده و یا در نزدیکی منازل مسکونی دستگیر شدند و یا اینکه در مدارس و یا سرویس های مدرسه و حتی از جلسه امتحان بیرون برده شده و دستگیر شدند.

به عنوان مثال در سال 2011 نیروهای امنیتی بحرین دست کم  به12 مدرسه ابتدایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه حمله و تعدادی از دانش آموزان را بازداشت کردند.

بازجویی نیروهای آل خلیفه از دختر بچه هشت ساله

آل خلیفه در حمله به کودکان هیچ محدودیت سنی در نظر نگرفته و حتی به توان جسمی آنان نیز توجهی ندارد، به این معنی که در سال 2012 یک دختر هشت ساله به نام «ابرار» برای بازجویی به اتهام مشارکت در راهپیمایی در منامه احضار شد.

در همان سال مدیر یک مدرسه دانش آموز هشت ساله ای را که در حال بازی با یک بطری آب بود و در آن  جوهر آبی رنگ ریخته بود، به ساختن کوکتل مولوتف متهم کرده و پلیس را فراخواند، در نتیجه پلیس به این مدرسه حمله کرده و این حادثه را به عنوان یک رخداد جنایی ثبت کرد.

دستگیری کودکان هنگام بازی‌های کودکانه

درسال 2013 نیز نیروهای امنیتی «علی عیسی» کودک ده ساله را که در نزدیکی منزل مسکونی خود در حال بازی با کودکان بود، دستگیر کرده زیرا او را به جمع کردن کودکان و در اختیار داشتن کوکتل مولوتف متهم کرد.

همچنین ماموران امنیتی بحرین «علی الشوفة» 17 ساله را به اتهام انتقاد از پادشاه در صفحه تویتر دستگیر کردند.

«محمد المومن» 13 ساله نیز در سال 2015 هنگام بازگشت از عراق در حالی که سوار اتوبوس بود روی پل «ملک فهد» بازداشت شد. اتهام وی در اختیار داشتن چمدان پر از چاشنی مواد منفجره بود.

اما جعفر نوجوان معلولی که 16 سال داشت به دلیل تماس با دوستش که تحت تعقیب بود، دستگیر شد.

شکنجه شدید بازداشت شدگان

کودکان دستگیر شده در تشریح روند بازداشت خود می گویند، در جریان دستگیری تحت شکنجه شدید قرار گرفتند از جمله اینکه به باد کتک گرفته شده و یا حتی مورد آزار جنسی و تجاوز قرار می گرفتند و یا اینکه در معرض  شوک الکتریکی قرار داده می شدند.

به گفته آنان از نظر روانی نیز تحت فشار قرار داده می شدند از جمله اینکه تهدید می شدند که امکان دستگیری والدین آنها نیز وجود دارند.

به گفته این کودکان، ماموران آل خلیفه در جریان دستگیری از الفاظ رکیک علیه آنان استفاده می کردند.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال 2013 در ارتباط با حقوق بشر در بحرین، یک بند کامل به شکنجه و برخورد شدید با کودکان اختصاص داده شده است.

محاکمه کودکان کم سن و سال مانند بزرگسالان در دادگاههای آل خلیفه

در بحرین با کودکان مانند بزرگسالان رفتار می شود به این ترتیب که دستگیر شده و مورد شکنجه قرار می گیرند و به اتهاماتی که نه با سن و نه با بدن نحیف آنان تناسب دارد، محاکمه می شوند

اتهاماتی که به کودکان زده می شود، همان اتهاماتی است که به بزرگسالان و مردان وارد می شود از جمله تحریک به ایجاد نفرت علیه نظام حاکم، سرنگونی نظام، تجمع، تجاوز به نیروهای امنیتی، حمل کوکتل مولوتف، اقدامات تروریستی و حمله به خودروهای پلیس.

زندان‌های بالای ده سال برای خردسالان و نوجوانان بحرینی

«علی عبدالکریم» نوجوان 16 ساله بحرینی از دادگاههای نظامی که آل خلیفه در مرحله موسوم به « سلامت ملی» در سال 2011 تشکیل داد، در امان نماند.

وی در دادگاه نظامی محاکمه شده و «یوسف راشد فلیفل» قاضی دادگاه او را به 15سال زندان محکوم کرد.

در سال 2012 نیز «ابراهیم مقداد» 15 ساله و «جهاد الحبشی» 16 ساله به اتهام به آتش کشیدن یک زره پوش نظامی بنابر قانون تروریسم به ده سال زندان محکوم شدند.

بر اساس همین قانون در سال 2014  نیز «جهاد سمیع» کودک 10 ساله بحرینی بعد از محاکمه در ارتباط با قضیه تجمع و آشوب طلبی و از بین بردن دو دستگاه خودروی وزارت کشور و نیز تجاوز به کارمند دولت به زندان خردسالان تحویل داده شد.

قربانیان سرکوب در بین انقلابیون بحرینی

کودکان مناطقی که بیشتر ساکنان آن را انقلابیون تشکیل می دهند، بزرگترین قربانی اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی بحرین هستند، زیرا زیاده روی این نیروها در استفاده از گازهای اشک آور و سمی و پرتاب عمدی آن به داخل منازل مسکونی موجب بروز خفگی های شدید و در نتیجه فوت بسیاری از کودکان این منطقه شد.

سوختگی بدن کودکان در اثر شلیک گلوله

علاوه بر این استفاده از گلوله های ساچمه ای سلاح های شوزن که بدن نحیف کودکان را دچار سوختگی می کند، موجب شد بسیاری از کودکان این منطقه مجروح شده و یا برخی از آنان به شهادت برسند.

بیش از 20 مورد سقط جنین در اثر استنشاق گازهای اشک آور

آمار سازمان های دست اندرکار مسائل قانونی و حقوق بحرین حاکی از این است که در فاصله سال های 2011 تا 2014، 27 مورد سقط جنین به ثبت رسید زیرا مادران باردار مقادیر فراوانی گازهای اشک آور استنشاق کرده بودند.

علاوه بر این تعداد زیادی از کودکان نیز به دلیل استشمام گازهای سمی جان خود را از دست دادند که نمونه آن درگذشت «یاسین العصفور» 14 ساله در سال 2012 و نیز «قاسم حبیب» هشت ساله در سال 2013 بود.

نابینایی در اثر شلیک گلوله ساچمه ای

اما «علی الشیخ» نوجوان 14 ساله به دلیل استنشاق گاز اشک آور، در سال 2011 به شهادت رسید در حالی که «احمد النهام» کودک پنج ساله نیز در سال 2013  در حالی که پدرش را برای فروش ماهی همراهی می کرد، هدف گلوله شوزن قرار گرفت و چشم چپ خود را از دست داد.

اما «فاطمه الخواجه» دختر 15 ساله نیز در داخل منزل خود هدف گلوله ساچمه ای سلاح شوزن قرار گرفت و از ناحیه شکم و سینه زخمی شده و به دلیل خونریزی شدید دو بار به بیمارستان منتقل شد.

در سال 2014 نیز محمود 14ساله که نیروهای امنیتی او را به عمد و از فاصله ای نزدیک هدف گلوله ساچمه ای قرار دادند به شهادت رسید و یک سال بعد نیز «محمد السواد» 13 ساله در اثر شلیک گلوله ساچمه ای چشم چپ خود را از دست داد.

اما دلایل شهادت کودکان در فاصله سال های 2011 تا 2014 متفاوت است به این معنی که برخی ازآنان به دلیل استنشاق گاز اشک آور خفه شده و جان خود را از دست دادند و برخی دیگر نیز در جریان اعتراضات مسالمت آمیز از قسمت های حساس بدن هدف گلوله های ساچمه ای قرار گرفتند و جان باختند و برخی دیگر نیز به عمد توسط خودروها زیر گرفته شدند.

نوجوان 14 ساله نخستین قربانی سرکوب انقلابیون

« احمد شمس» 14 ساله نخستین قربانی سرکوب تحصن کنندگان در میدان لؤلؤة در سال 2011 بود به این معنی که نیروهای امنیتی پس از تیراندازی به سمت شمس او را رها کردند تا جان باخت.

نمونه های دیگری از این موارد نیز وجود دارد که به دست نیروهای امنیتی آل خلیفه در جریان اعتراضات مسالمت آمیز هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

کودکان بحرینی در گزارش بسیونی

پرفسور «محمود شریف بسیونی» رئیس کمیته مستقل حقیقت یاب بحرین، بخش هایی از گزارش خود را به موارد هتک حرمت به کودکان اختصاص داده و تاکید کرد این کودکان در کنار اعضای خانواده خود در منازل مسکونی هدف حمله نیروهای امنیتی قرار می گرفتند.

به گفته وی بسیاری از پدران و مادران بازداشت شده و در برابر کودکان خود مورد تجاوز قرار گرفتند.

بازجویی از کودکان با دست و چشم های بسته

بسیونی یادآور شد که محققان این کمیته در تشریح یکی از رخدادهایی از این دست اعلام کردند که بسیاری از کودکان کمتر از 15 سال به دست نیروهای آل خلیفه دستگیر شدند تا جایی که بازجویان با تعدادی کودک کم سن و سال روربه رو می شدند که دست ها و چشم های آنان بسته شده بود.

این کودکان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و آثار سوختگی روی سینه یکی از آنان مشاهده می شد به این معنی که بدن او که فقط 14 سال داشت با سیگار سوزانده شده بود.