پیروزی کلینتون در انتخابات درون حزبی کارولینای جنوبی

 جمع‌بندی خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا روز شنبه «برای اولین بار بدون دردسر» آرای یکی از ایالت‌ها را در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها از آن خود کرده تا در آستانه «سه‌شنبه بزرگ» کارزار انتخاباتی وی که تا اینجا رقابت تنگاتنگی با «برنی سندرز» سوسیال-دموکرات داشت، جان تازه‌ای بگیرد. 

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نامزد پرآوازه دموکرات‌ها که تا پیش از آغاز رقابت‌های درون حزبی بسیاری وی را نماینده مسلم دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا می‌دانستند، توانست به لطف آرای سیاه پوستانی که هشت سال قبل «باراک اوباما» را به او ترجیح دادند، این بار با اختلاف زیاد در ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود و ضربه بزرگی به سندرزی بزند که پیش از این، اجازه نداده بود همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در هیچ ایالتی یک پیروزی آسان داشته باشد و حتی در نیوهمپشایر کلینتون را شکست داد. 

رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از ماه گذشته آغاز شده و انتظار می‌رود سه‌شنبه هفته جاری، که در ادبیات سیاسی آمریکا به دلیل برگزاری همزمان انتخابات درون حزبی در چند ایالت، به «سه‌شنبه بزرگ» معروف شده، تکلیف نامزدهای نهایی دو حزب تا حد زیادی مشخص شود. از همین رو نتیجه انتخابات کارولینای جنوبی برای کلینتون از اهمیت بالایی برخوردار بود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این ایالت جنوبی که سیاه‌پوستان نقش تعیین‌کننده‌ای بازی می‌کنند، کلینتون توانسته به نسبت 5 به 1 آرای این گروه از رأی دهندگان را کسب کند و در مقابل اکثر سفیدپوستان به سندر رأی داده‌اند. 

به نوشته پایگاه پالیتیکو، کلینتون در این ایالت از مجموع 53 رأی ایالتی، تاکنون 35 رأی را به خود اختصاص داده و 12 رأی هم به سندرز رسیده است. با پایان شمارش، تکلیف آرای باقی مانده نیز مشخص خواهد شد. 

در رقابت‌های درون حزبی در آمریکا مانند انتخابات اصلی، نامزدها به صورت غیرمستقیم از طرف وکلا (Delegates) (آرای ایالتی) انتخاب می‌شوند و مردم به این وکلا که از قبل آرای خود را اعلام کرده‌اند، رأی می‌دهند. در نهایت مجموع این آرای ایالتی و آرای وکلای ارشد (Super Delegates) که به واسطه سمتی که در حزب دارند در رأی دادن به هریک از نامزدها آزاد هستند، مشخص می‌کند چه کسی نامزد نهایی حزب است.

بعد از اعلام نتایج اولیه، سندرز ضمن قبول شکست در کارولینای جنوبی، با کلینتون تماس گرفته و به او تبریک گفت. او با این حال تأکید کرد که «رقابت تازه شروع شده.»