20 کشوری که به داعش اسلحه فروخته اند

 در این تحقیق که از سوی سازمان تحقیقات سلاح موسوم به (کار) و به درخواست اتحادیه اروپا صورت گرفته، آمده است: این شرکت ها انواع مختلف بمب و دیگر تجهیزات نظامی و قطعات مورد نیاز برای ساخت بمب های دست ساز را به این گروه تروریستی فروخته اند.

جیمز بیوان مدیر اجرایی این موسسه تحقیقاتی در این باره گفت: بررسی ها نشان می دهد که 13 شرکت ترکیه ای نقش اساسی در میان این شرکت ها در زمینه فروش سلاح به گروه تروریستی داعش داشته و هند نیز با هفت شرکت در رتبه بعدی قرار دارد.

در این تحقیق آمده است: گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه از این سلاح ها و کالاهای راهبردی که به آسانی و بصورت محلی آن را بدست می آورند، استفاده می کنند.

موسسه تحقیقاتی 'کار' می افزاید، داعش قطعات ساخت بمب های دست ساز را به دلیل اینکه تحت نظارت دولت ها قرار ندارند خیلی آسان و ارزان بدست می آورد و زمان درخواست تا تحویل آنها حتی به کمتر از یک ماه نیز می رسد.

به گفته جیمز بیوان، دولت ترکیه همکاری برای تحقیق در این زمینه را با این موسسه رد کرده و مسوولان دولتی این کشور هیچگونه پاسخی برای این موضوع ارایه نکردند.

براساس این خبر، این موسسه توانسته اطلاعات خود را از طریق کردها در سوریه، پلیس عراق و نیروهای سازمان امنیت کردستان عراق در جبهه های اصلی در اطراف شهرهای ربیعه، کرکوک، موصل، تکریت و شهر کوبانی سوریه بدست آورد.

کشورهای برزیل، رومانی، روسیه، هلند، چین، سوییس، اتریش و چک از جمله کشورهایی هستند که اسامی آنها در این تحقیق به عنوان فروشنده سلاح به گروه تروریستی داعش ذکر شده است.

برخی گزارش ها حاکی است که بخش عمده ای از تسلیحات در اختیار گروه تروریستی داعش توسط عربستان سعودی از کرواسی خریداری و از طریق مرزهای مشترک این کشور با اردن به سوریه قاچاق شده است.