یک گزارش جدید درباره برنامه‌های آژانس مرکزی جاسوسی آمریکا موسوم به «سیا» برای قتل «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا فاش کرد که این سازمان در یک تلاش ناموفق قصد داشت به وسیله یک دست لباس غواصی آلوده به بیماری «سل»، «کاسترو» را به قتل برساند.

از زمانی که «فیدل کاسترو» سکان هدایت کوبا را به دست گرفته است، آمریکا و سایر دشمنان وی به حقه‌های مختلفی متوسل شده‌اند تا در بهترین حالت حکومت انقلابی کوبا را سرنگون کنند و در غیر این صورت رهبر انقلاب این کشور آمریکای لاتینی را به قتل برسانند.

براساس کتاب رکوردهای جهانی «گینس»، «کاسترو» از سال 2006 با 638 تلاش ناموفق برای قتل خود مواجه بوده که همین موضوع رهبر انقلاب کوبا را به شخصی که در طول تاریخ با بیشترین سوء‌قصد مواجه شده، تبدیل کرده است.

بایگانی ملی امنیت آمریکا به تازگی سندی منتشر کرده است که از عجیب‌ترین تلاش آمریکا برای به قتل رساندن «کاسترو» پرده برمی‌دارد.

براساس این سند، در سال 1963 (1341) دولت آمریکا با «جیمز دونوان» وکیل و مذاکره‌کننده سیاسی آمریکایی ارتباط برقرار کرده تا از طریق وی بتواند مذاکرات مخفی با «کاسترو» انجام دهد؛ در واقع در این زمان سازمان «سیا» در تلاش بوده تا با استفاده از فرصت به وجود آمده، رهبر انقلاب کوبا را به قتل برساند.

در این سند آمده است: در لحظاتی از گفت‌وگو میان «کاسترو» و «دونوان»، یک دست لباس غواصی آلوده به بیماری «سل» به صورت ناخواسته از سوی «دونوان» به رهبر انقلاب کوبا هدیه داده شده است.

این طرح در نهایت پس از آن که «میلان میسکوفسکی» وکیل سازمان «سیا» به «دونوان» پیشنهاد داد که دست داشتن این سازمان در هدیه لباس غواصی آلوده را رد کند، بایگانی شد.

علی‌رغم تمامی عملیات‌ها و برنامه‌های آمریکا برای قتل «فیدل کاسترو»، وی در ماه آگوست (مرداد) سال جاری به سن 90 سالگی می‌رسد؛ همان طور که «لوئیس بائز» خبرنگار کوبایی نیز اظهار داشت، رهبر انقلاب کوبا لایق زنده بودن است.

دهه‌هاست که حذف فیزیکی این شخصیت برجسته کوبایی به یکی از دلمشغولی‌های اصلی سازمان «سیا» تبدیل شده است؛ این سازمان در تلاش است تا پس از قتل «کاسترو» بتواند کنترل این جزیره کارائیبی را به دست بگیرد.