عربستان به دام افتاد
"عبدالباری عطوان" در روزنامه "رأی الیوم"  نوشت: معتقدیم که عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک آمیز آمریکا و غرب ضد ایران افتاد، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با "خطر شیعی فارسی" است، و این خطر همان تبلیغات رسمی و رسانه‌ای آمریکا است که طی ده‌سال گذشته مشغول آن بوده‌اند.

وی افزود: پس از تکمیل تبلیغات تحریک آمیز و به نتیجه رسیدن آنها در فروش 200 میلیارد دلار اسلحه به کشورهای (عربی) منطقه (خلیج فارس)، آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه های بازگشت را بست. 

عطوان همچنین درباره تبلیغات عربستان سعودی برای جنگ افروزی در منطقه، اظهار داشت: سخنان تحریک آمیز عادل الجبیر وزیر امورخارجه سعودی و یا احمد عسیری سخنگوی عملیات "طوفان قاطعیت" (عملیات تجاوز به یمن) اینگونه بازتاب داده می‌شود که مردم عربستان و افکار عمومی این کشور از این جنگها حمایت می‌کنند، درحالیکه گزارشهای خبری در رسانه های بیگانه، و یا اظهارات کارشناسان سعودی و منطقه‌ای در تماسهای مستقیم، برخلاف این ادعا است.

عطوان تأکید کرد که اکثر رسانه‌های عربی از پرداختن به موضوع عربستان و نگرانی مردم این کشور از جنگها خودداری می‌کنند.

عطوان تأکید کرد که "هیو تیلور" روزنامه‌نگار آمریکایی در روزنامه واشنگتن پست نوشته است که افکار عمومی در عربستان به شدت از جنگهای مستقیم این کشور در سوریه و یمن و یا جنگهای غیر مستقیم در لبنان و عراق و لیبی، نگران است.

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: جمال خاشقجی از افراد نزدیک به حاکمیت در عربستان که از بارزترین حامیان دخالت نظامی در یمن و سوریه به شمار می آید و در نخستین ساعات عملیات طوفان قاطعیت از آن حمایت کرد، در اقدامی بی سابقه اذعان کرد که عربستانی ها از این جنگها نگران هستند.

عطوان با اشاره به سپری شدن یک سال از جنگ علیه یمن، تأکید کرد: طوفان قاطعیت عربستان را از نظر مالی و نظامی دچار فرسایش کرده است، و با وجود بسیج کردن تعداد بسیاری از هواپیماهای جدید و نیروهای عربی تحت عنوان ائتلاف عربی، هیچ نشانه‌ای از پیروزی در این عملیات وجود ندارد.

وی ادامه داد: دخالت سیاسی و نظامی غیر مستقیم (حمایت از معارضان سوری) یا مستقیم (ارسال جنگنده به پایگاه انجرلیک ترکیه و نیروهای ویژه به اردن برای ورود به خاک سوریه) تا این لحظه هیچ نتیجه ای نداشته است، و شاید در صورت تغییر اوضاع و درگیری با روسیه نتایج معکوسی هم در پی داشته باشد. عربستان سعودی برخلاف 5 سال گذشته دیگر با نظام سوریه و بشار اسد نمی‌جنگند بلکه اکنون علیه روسیه، ایران، حزب الله، و بخش گسترده‌ای از کردها وارد جنگ شده است و این امر جنگهایش را بسیار پیچیده می کند.