استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در یمن

 دیده‌بان حقوق بشر در جدیدترین گزارش خود فاش کرد رژیم سعودی از بمب‌های خوشه‌ای که از آمریکا خریداری کرده در جنگ یمن و در بمباران مناطق غیرنظامی استفاده کرده است. این موضوع، درصورتیکه صحت آن با ارائه مدارک موثق اثبات شود، ناقض قوانین صادرات آمریکا است و بخش نظامی این کشور را به دلیل فروش تسلیحات کشتار جمعی به کشوری که از جنگنده های سعودی مناطق مسکونی را در شهر "صنعا" پایتخت یمن بمباران کردند که به قربانی شدن 23 غیر نظامی از جمله کودکان و تخریب 14 منزل در منطقه بنی حوات منجر شد.

 

در این گزارش اقدام عربستان در استفاده مجدد از سلاح های ممنوعه شده در سطح بین المللی در تجاوزگری بی وقفه به یمن ابراز نگرانی کرد.

 

این گزارش به وجود ادله ای درخصوص استفاده عربستان از بمب های خوشه ای در حملات هوایی خود به یمن اشاره کرد و "جو استورک،" معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر، گفت: نیروهای سعودی باید علنا مخالف خود با استفاده از بمب های خوشه ای را اعلام و درک کنند که استفاده از آنها تاثیر ویرانگری بر غیرنظامیان دارد.

 

چندین منبع نیز وجود بقایای بمب های خوشه ای در حملات هوایی عربستان در سال 2009 از جمله بقایای مواد منفجره آن را که هنوز منفجر نشده است تایید می کند.

 

در مه 2014 نیز پایگاه خبری وایس نیوز با پخش تصاویر وفیلم ویدیویی که از نزدیکی صعده فیلمبرداری شده بود بقایای بمب خوشه ای ساخت آمریکا نوع CBU-52 را که در سال 2009 به این منطقه شلیک کرده بود منتشر ساخت. 

 

آمریکا در سالهای 1970 تا 1999 مقادیر زیادی بمب های خوشه ای به عربستان صادر کرد ودیده بان حقوق بشر از عربستان و یمن خواست به معاهده منع استفاده از سلاح خوشه ای که در سال 2008 منعقد شد، بپیوندند. 

 

استورک افزود: نیروهای عربستانی باید آشکارا مخالفت خود با استفاده از بمب های خوشه ای را اعلام کنند وبدانند استفاده از این سلاح ممنوعه تاثیر کشنده ای بر غیرنظامیان دارد. 

 

 

در تجاوز نظامی نیمه شب پنجشنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای "عبدربه منصور هادی،" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند. 

 

در این حملات گسترده، هواپیماهای 10 کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) جنگنده های ارتش عربستان را همراهی می کنند. آنها علیه شهروندان غیرنظامی استفاده می‌کند، به دردسر می‌اندازد.

 

دیده‌بان حقوق بشر همچنین نسبت به افزایش آمار کشته‌شدگان در میان غیرنظامیان یمن ابراز نگرانی کرد و بمباران گسترده مناطق غیرنظامی را مورد انتقاد قرار داد. نهادهای بین‌المللی نیز عربستان را به دلیل هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت شهری مستحق پیگرد قضایی می‌دانند.

 

آمریکا نیز در میان 80 کشوری قرار دارد که ممنوعیت فروش بمب‌های خوشه‌ای و استفاده از آن را نپذیرفته است. چین، روسیه، رژیم صهیونیستی و کره شمالی دیگر حامیان فروش و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای هستند.

 

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است عربستان و هم‌پیمانان این کشور مسئول تقریبا تمامی بمباران‌های خوشه‌ای استفاده شده در جنگ یمن است.