عملیات تخریب زاغه آوارگان موسوم به «جنگل» در بندر «کاله» در شمال فرانسه به درگیری ساکنان با نیروهای پلیس انجامید.

صبح دیروز (دوشنبه) و چهار روز پس از تصمیم مراجع قضایی فرانسه، عملیات تخریب این اردوگاه در فضایی پرتنش آغاز شد. این عملیات شب گذشته به درگیری ساکنان خشمگین اردوگاه با نیروهای پلیس منجر شد.

به گفته استانداری «پا دو کاله»، ۸۰۰ تا یک هزار نفر در بخش‌های جنوبی این اردوگاه که دستور تخلیه آن هفته گذشته صادر شده بود، زندگی می‌کنند. این در حالی است که موسسات حمایت از حقوق آوارگان و مهاجران، تعداد این افراد را سه هزار و ۴۵۰ نفر تخمین می‌زنند.

همزمان با آغاز عملیات تخریب، دو خودرو نیروهای ویژه و دو کامیون نیروهای ضد شورش در محل حضور یافتند. عملیات در آرامش مهاجرانی که از دور شاهد تخریب بودند، آغاز شد اما در بعداز ظهر نیروهای ویژه در پی وقوع آتش سوزی در ۲۰ کابین و در پاسخ به پرتاب مواد آتش زا به سویشان از گاز اشک آور علیه پناهجویان ساکن کاله و فعالان حامی حقوق پناهجویان که در محل حضور داشتند، استفاده کردند.

دیشب همچنین درگیری‌های پراکنده دیگری نیز در محل رخ داد؛ سه تن از فعالان جمعیت موسوم به «نو بوردر» (No Border) و یک مهاجر زیر سن قانونی بازداشت و پنج نیروی ویژه نیز مجروح شدند.

«نو بوردر» جمعیتی است که زمینه اصلی فعالیت آن مبارزه با سیاست‌هایی است که علیه مهاجران در داخل و خارج حوزه شنگن به اجرا در می‌آید.

پیش‌تر یک موسسه خیریه کمک به مهاجران، اقدام دولت برای تخلیه اردوگاه کاله را «عجولانه» خوانده بود.

«ژان کلود لونوآر» رئیس موسسه خیریه «سلام» نیز با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ نفر زیر سن قانونی در اردوگاه کاله زندگی می‌کنند، گفته بود: باید راه حل‌های مناسبی برای این مساله پیدا کرد. نمی‌توان تصور کرد که خشونت بتواند مساله را حل و فصل کند. باید تخلیه اردوگاه به تعویق بیفتد.

دولت فرانسه دو هفته پیش با آغاز مرحله تازه‌ای در تخریب اردوگاه آوارگان کاله در شمال فرانسه، عملیات برچیدن این مکان را تسریع کرد.

دستور تخلیه بخش جنوبی زاغه جنگل که بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در فرانسه محسوب می‌شود، از پیش فضای پرتنشی را ایجاد کرده بود. این زاغه هم اکنون چند هزار آواره و مهاجر را در خود جای داده است.