دولت راست گرای بوینس آیرس با توافق برای پرداخت ۴.۶۵ میلیارد دلار به شش صندوق سرمایه گذاری آمریکایی که در آرژانتین به صندوق های «کرکس» معروف هستند، در آستانه پایان دادن به دعوای حقوقی ۱۵ ساله ای قرار گرفت که مانع از دستیابی این کشور آمریکای لاتین به بازارهای اعتباری بین المللی شده است.

 واقعیت امر این است که سرمایه گذاران صندوق های کرکس بعد از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۲ آرژانتین، اوراق قرضه این کشور را با تخفیف بسیار زیاد خریداری کردند.

شیوه کار این صندوق‌ها به این صورت است که اوراق قرضه دولتی کشورهایی را که با خطر ورشکستگی مواجه هستند از دارندگان آنها به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت اسمی خریداری می‌کنند، به امید آنکه بعدا آن را به قیمت اسمی آن به دولت مورد نظر واگذار کنند.

توافق به دست آمده که در هفته جاری برای رای گیری به کنگره آرژانتین ارائه خواهد شد، در حالی حاصل شد که دولت «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری راست گرای این کشور از همان لحظه پیروزی در ماه دسامبر ۲۰۱۵، وعده از سرگیری مذاکره با سرمایه گذاران مجموعه کرکس را داد.

این در حالی است که «کریستینا فرناندز» رئیس جمهوری سابق آرژانتین که تمایلات چپ گرایانه و ضد استعماری داشت از هرگونه باج دهی به صندوق های کرکس امتناع می کرد.

توافق به دست آمده در صورتی که به تایید کنگره آرژانتین برسد، دولت بوینس آیرس را تا تاریخ ۱۴ آوریل سال میلادی جاری (۲۰۱۶) موظف به پرداخت بدهی خود به بستانکاران آمریکایی می کند.

تعهد جدید آرژانتین از آن نظر حائز اهمیت است که می تواند به عنوان زیربنایی برای توافق این کشور با صدها بستانکار دیگری که از دولت بوینس آیرس به دلیل تاخیر در بازپرداخت بدهی شکایت کرده اند، محسوب شود.

حصول این توافق از جهاتی به نفع ماکری تازه کار است چرا که به این ترتیب فرصت های اقتصادی زیادی پیش روی آرژانتین قرار می گیرد؛ آن هم در شرایطی که وی وعده داده مشکلات مالی این کشور را به دور از سیاست های ریاضتی کاهش بودجه سر و سامان دهد.

در حال حاضر هم در شرایطی که سایر کشورهای آمریکای لاتین قادر به دریافت اعتبار مالی با سودی حدود پنج درصد هستند، آرژانتین به دلیل مشکلات حقوقی ناشی از عدم پرداخت بدهی های معوقه خود، دستکم مجبور به پرداخت سودی دو برابر عرف رایج در بازار است.

با این وجود، به باور کارشناسان، حصول توافق اخیر به همان اندازه که سود اقتصادی سرشاری را نصیب دولت ماکری می کند، ضرر سیاسی بزرگی را برای وی به دنبال خواهد داشت چرا که در طول ۱۵ سال گذشته مقابله با زیاده خواهی صندوق های کرکس نشانه پاسداری از غرور ملی مردم آرژانتین بوده است.