ترامپ: مرگِ «رؤیای آمریکایی» فرا رسیده است

 «دونالد ترامپ» و «برنی سندرز» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر این باورند که اقتصاد آمریکا در شرایطی بحرانی قرار دارد. ترامپ از مرگ «رؤیای آمریکایی» و سندرز از زوال طبقه متوسط خبر می‌دهد.

 

برخی بر این باورند که ابراز ناامیدی در این خصوص شرایط اقتصادی را از آنچه که هست بدتر می‌کند. «وارن بافت،» سرمایه‌گذار آمریکایی می‌گوید: « اکثر مردم با شنیدن این امواج منفی به این باور رسیده‌اند که کیفیت زندگی فرزندانشان کمتر از آنها خواهد بود. این نظر کاملاً اشتباه است.» 

 

در ادامه گزارش آمده است: شرایط اقتصادی خیلی هم بد نیست. نرخ بیکاری به کمتر از 5 درصد رسیده و روند استخدام‌ها رو به افزایش است. مسئله این است که هرگونه پیش‌بینی در خصوص شرایط اقتصادی پس از مدتی به وقوع می‌پیوندد. مردم پس از شنیدن این حرف‌ها به این باور می‌رسند که شرایط وخیم است و هزینه‌های خود را محدود می‌کنند. در نتیجه اقتصاد با تزلزل روبرو می‌شود (تقریباً 70 درصد اقتصاد آمریکا بر پایه «مصرف» بنا شده است.)

 

یک اقتصاددان آمریکایی نیز در این خصوص اعلام کرد: «کسانی که برای سمت ریاست‌جمهوری کاندید می‌شوند باید مانند یک رئیس‌جمهور رفتار کنند و با سخنانشان از اعتبار اقتصاد کشور نکاهند.»

 

حال باید به این سوال پاسخ دهیم: آیا ترامپ و سندرز و حتی دیگران به اقتصاد صدمه می‌زنند؟ اگر بخواهیم جواب مختصری ارائه دهیم، باید بگوییم: خیر آسیب نمی‌زنند.

 

مدیر بخش مطالعات دانشگاه میشیگان در جواب این سوال می‌گوید:« هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کمپین‌های انتخاباتی در 6 ماه گذشته میزان مصرف مردم را کاهش داده‌اند.»

 

متخصصان هشدار دادند که اگر نامزدهای انتخاباتی اینگونه ادامه دهند، مردم به این باور می‌رسند که شرایط همچنان سخت‌تر خواهد شد. البته باید توجه کنیم که نوسان بهای نفت و ارزش سهام خیلی بیشتر از سخنان ترامپ یا سندرز بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.