خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" از افشاگری تازه سایت ویکی‌لیکس درباره اسناد وزارت خارجه عربستان درخصوص اقدامات ریاض در قبال بحران سوریه و نقش روسیه برای حل این بحران خبر داد.

یکی از اسناد منتشر شده که مُهر وزارت خارجه عربستان را دارد، به تصمیم‌گیران سعودی توصیه می کند که وارد گفت وگوی عمیق با روسیه درباره بحران سوریه شوند.

این سند همچنین توصیه به برگزاری دومین جلسه گفت‌وگوی راهبردی در مسکو، تمرکز بحث روی بحران سوریه و اعمال فشار ممکن برای منصرف کردن مسکواز موضع کنونی خود می‌کند.

براساس این سند به دولتمردان عربستانی توصیه شده که تماس با روسیه ادامه یابد، رسانه ها برای تعرض نکردن به شخصیتهای روس توجیه شوند و از توهین به آنان خودداری کنند تا به منافع عربستان آسیبی نرسد.

در این سند توصیه می شود که "انتقاد از سیاست روسیه درقبال سوریه و مواضع روسیه که با اصول اعلام شده این کشور مغایرت دارد، ادامه یابد".

این سند همچنین توصیه می کند که فشار بر روس ها از طریق سازمان همکاری اسلامی و اشاره تلویحی به قدرت افکار عمومی اسلامی افزایش یابد زیرا روسیه از بُعد اسلامی بیشتر از بُعد عربی بیم دارد.

به گزارش العالم، این سند همچنین درباره بحران سوریه می گوید که عربستان موضع خود را در قبال بحران سوریه قطعی کرده و نمی تواند از آن عقب نشینی کند و هشدار می دهد که اگر (نظام سوریه) از این بحران گذر کند، اولین هدفش تلاش برای انتقام گیری از کشورهایی است که علیه دمشق موضع گرفته اند و در صدر فهرست، عربستان قرار دارد.

این سند همچنین "به عدم تردید (نظام سوریه) در استفاده از هر وسیله ای برای دستیابی به اهدافش" اشاره می کند و وضعیت برای عربستان تا حد زیادی خطرناک خواهد شد".

این سند می افزاید که باید از همه راهها و ابزارهای ممکن برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش شود.