افشای تبادل مواد هسته‌ای میان آمریکا و انگلیس

 وزارت دفاع انگلیس به تبادل مواد ساخت سلاح‌های هسته‌ای میان انگلیس و آمریکا طی 5 سال گذشته، اعتراف کرد.

وزارت دفاع انگلیس بدون ارائه جزئیات در این خصوص فاش کرد، آمریکا و انگلیس طی 5 سال گذشته، 23 بار با هواپیما مواد هسته‌ای جابه‌جا کردند.

به گزارش این وزارتخانه، هواپیماهای نظامی طی این سالها، موادی همچون تریتیوم، پلوتونیوم و اورانیوم غنی‌شده را که مورد مصرف کلاهک‌های هسته‌ای موشک‌های «ترایدنت» انگلیس است، حمل کردند.

برابر گزارش‌ها، محل انتقال این محموله‌های هسته‌ای، پایگاه نیروی هوایی انگلیس در منطقه «برایز نورتون» در «آکسفوردشایر» بوده است.

انتشار این خبر، نگرانی سیاستمداران و گروه‌های فعال محیط زیست را نسبت به آلودگی محیط زیست با مواد رادیواکتیو در پی داشته است، گرچه وزارت دفاع انگلیس ادعا می‌کند، جابه‌جایی مواد هسته‌ای در امنیت کامل صورت گرفته است.

روزنامه گاردین ماه گذشته (فوریه) گزارش داد، در سالهای 2011 و 2012 میلادی، وزارت دفاع انگلیس اقدام به برگزاری تمریناتی کرده بود که محور آن کسب آمادگی در برابر وقوع سانحه برای هواپیماهای حامل مواد هسته‌ای بود.

گاردین افزود، نمایندگان مجلس انگلیس پس از آن دولت را زیر سؤال بردند که سبب شد «پنی موردانت»، معاون وزیر دفاع انگیلس به این مسئله اعتراف کند.

موردانت گفت: «تمامی پروازها میان انگلیس و آمریکا با هواپیمای بال‌ثابت تحت کنترل نیروی هوایی انگلیس صورت گرفته است».

وی افزود: «جزئیات مربوط به این محموله‌ها به‌علت مسئله امنیت ملی قابل فاش نیست».

به‌گفته کارشناسان، انگلیس و آمریکا براساس توافق دفاعی دوجانبه به‌صورت منظم اقدام به جابه‌جایی تریتیوم، پلوتونیوم و اورانیوم غنی‌شده می‌کنند.

فعالان ضدهسته‌ای در انگلیس بارها شاهد کاروان‌های حامل مواد هسته‌ای میان نیروگاه‌های بمب اتمی در «آلدرماستون» و «برگفیلد» در «برکشایر» و نیروی هوایی انگلیس در منطقه «برایزنورتون» بوده‌اند.

آنها می‌گویند، وقوع هرگونه سانحه‌ای می‌تواند به آلودگی محیط زیست با مواد رادیواکتیو منجر شود.