تانجو بیلگیج سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، تاکید کرد، گزارش هایی که حاکی از اقدام آنکارا در منع ورود کشتی های ناتو به آبهای منطقه ای ترکیه به منظور نظارت بر شبکه های قاچاق مهاجران است، واقعیت ندارد. ترکیه خود این ایده را مطرح کرده بود و ما درباره این ایده با صدراعظم المان هنگام سفرش به ترکیه در ماه فوریه گذشته گفتگو کردیم و به توافق رسیدیم که این مساله در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این درحالی است که پیمان ناتو برای کنترل شبکه های قاچاق مهاجران میان ترکیه و یونان، کشتی هایی به دریای اژه اعزام کرده است.

برخی رسانه ها پیش از این تاکید کرده بودند که ترکیه کشتی های پیمان ناتو را که به دریای اژه اعزام شده بودند، از ورود به آبهای منطقه ای خود بازداشته است.

این ماموریت برای نظارت بر مرزها به منظور کاهش نفوذ مهاجران غیرقانونی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این ایده از سوی انگلا مرکل صدراعظم المان و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در دیداری در آنکارا در 8 ماه فوریه مطرح شد.

این نخستین ماموریت ناتو در خصوص مسأله مهاجران است، زیرا ناتو پیش از این با دخالت مستقیم در بحران مهاجرت که بدترین آن برای اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می آید، مخالفت کرده بود.