آمریکا به یهودیان ایرانی غرامت پرداخت می کند

نمایندگانی از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را آماده کرده‌اند که طبق آن به یهودیان کشورهای عربی و ایران که بعد از اشغال فلسطین در سال 1948 به سرزمین اشغالی پناهنده شدند، در هرگونه توافع سازش اعراب و صهیونیست‌ها، غرامت پرداخت شود.

در بیانیه‌ای که دفتر دو نفر از حامیان این لایحه به نام‌های «جری نادلر» و «راس لتینن» منتشر شده آمده است: «این لایحه که روز دوم مارس منتشر شده است، رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند تا به صورت سالانه گزارشی را در اختیار کنگره قرار دهد که در آن شرح اقدامات دولت فدرال برای آوارگان یهودی آورده شده باشد و جزئیات هرگونه کمک آمریکا در این راستا نیز ارائه شود و همچنین پیشنهاداتی ارائه شود مبنی بر اینکه چه کارهای بیشتری می‌تواند انجام داد تا منافع تمامی پناهجویان (یهودی) به عنوان بخشی از هرگونه توافق جامع و معتبر سازش عرب-اسرائیلی در نظر گرفته شود.

بنا به گزارش اسپوتنیک، در سالهای اخیر، برخی گروهها خواستار پرداخت غرامت به فلسطینیانی شده است که بعد از جنگ سال 1948 و اشغال فلسطین از ایران و دیگر کشورهای عربی به سرزمین اشغالی عزیمت کردند و در آنجا پناهنده شدند.

طبق این گزارش، لایحه فوق، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا با ارائه گزارش سالانه به کنگره، اقداماتی را شرح دهد که دولت فدرال برای تضمین توافقات سازش اعراب-صهیونیست‌ها با در نظر گرفتن آوارگان یهودی که از ایران و کشورهای عربی به سرزمین اشغالی رفته‌اند، می‌خواهد انجام دهد.

نمایندگان کنگره روز چهارشنبه اعلام کردند: «در سال 1948، تمامی کشورهای عربی با ایجاد دولت اسرائیل مخالفت کردند و علیه کشور تازه تأسیس شده، سلاح به دست گرفتند. این جنگ، به طور چشمگیری وضعیت یهودیان و جامعه یهودیان را که برای بیش از 2500 سال در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه وجود داشته‌اند، تغییر داد».

طبق این گزارش با توجه به تلاش‌های آمریکا برای پیشبرد سازش خاورمیانه میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها، نمایندگان کنگره استدلال کرده‌اند که آمریکا «می‌بایست تضمین کند که به پناهندگان یهودی کشورهای عربی و ایران نیز توجه مساوی می‌شود».