تکاپوی عربستان برای معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان «تروریستی» و جلب تایید شورای همکاری خلیج فارس و وزیران کشور برخی کشورهای عربی در حالی است که عربستان با این اقدامات  در خیانت به مقاومت و همدستی با اسرائیل کم نگذاشته است.

سکوت سوال برانگیز محافل اسرائیلی

با وجود استقبال فوری اسرائیل از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در «تروریست» توصیف کردن حزب الله لبنان، اما سکوت همچنان بر محافل رسمی تل آویو حاکم است و این چیزی است که با عملکرد معمول آن در قبال چنین مسائل مهمی همخوانی ندارد در نتیجه می توان گفت که اسرائیل در برابر دو نوع موضوع مهم قرار گرفته است که عبارتند از:

اول: خودداری از خوشامدگویی رسمی به تروریست توصیف کردن حزب الله و محور مقاومت و برملا کردن خدمتی که عرب‌ها با این کار به نقشه های اسرائیل ارائه کرده اند.

دوم: اسرائیل معتقد است این گام سعودی- کشورهای حوزه خلیج فارس اقدامی مناسب برای خیز برداشتن و علنی کردن روابط با عربستان و توسعه آن است و با اظهارات رسمی اسرائیل مبنی بر تاکید بر تهدیدات و منافع مشترک هم راستا است.

تلاش اسرائیل برای معرفی حزب الله در ردیف داعش و القاعده

در این خصوص باید در نظر داشت که یکی از اصول ثابت سیاست خارجه اسرائیل تلاش برای معرفی مقاومت در لبنان و فلسطین به عنوان سازمان های تروریستی است، اما تل آویو از چند سال پیش اظهاراتی را در پیش گرفته است که به طور رسمی بر لزوم ارائه تصویری از حزب الله در ردیف داعش و القاعده است.

در پی تصمیم شورای همکاری خیلج فارس می توان گفت که اظهارات رسمی اسرائیلی و سعودی- کشورهای حوزه خلیج فارس در مقابل مقاومت از نظر ظاهر و مضمون با هم مطابقت پیدا کرده اند.

نتانیاهو در کمین فرصتی برای ارجاع موضوع حزب الله به اتحادیه اروپا

در همین راستا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این امکان را پیدا کرده است که اتحادیه اروپا را به در پیش گرفتن راه عربستان در نگاه به حزب الله فراخوند.

این در حالی است که اسرائیل چند سال پیش تلاش های زیادی بعمل آورد تا اتحادیه اروپا حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد و در نهایت نیز این تلاش ها به نتیجه رسید و موجب شد اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب الله را در فهرست گروههای تروریستی قرار دهد.

تلاش های خصمانه اسرائیل به پشتوانه شورای همکاری خلیج فارس

اکنون اسرائیل تصمیم شورای همکاری خلیج فارس را فرصتی برای از سرگرفتن تلاش های خود می داند و این بار از پشتیبانی فراگیر این شورا برخوردار است.

مهم ترین نکته اقدام سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس در تروریست برشمردن حزب الله همزمان شدن آن با سیاست علنی کردن روابط بین ریاض و تل آویو و توسعه آن تا تشکیل هم پیمانی با اسرائیل است.

این سیاست در طول هفته و ماههای گذشته موجب سلسله دیدارهایی بین شخصیت های بلندپایه سعودی و اسرائیلی در دو سطح رسمی و غیررسمی شد و تا جایی پیش رفت که شبکه ده تلویزیون اسرائیل خبر سفر یک هیئت بلندپایه اسرائیلی به ریاض را منتشر کرد بدون اینکه هیچ یک از طرفین این خبر را تکذیب کنند.

شمارش معکوس عربستان و اسرائیل برای تشکیل هم پیمانی

اما تصمیم تروریست برشمردن حزب الله در واقع مقدمه ای برای انتقال به مرحله هم پیمانی بین عربستان و اسرائیل است و از هم اکنون می توان گفت که عربستان تمام شروط را کامل کرده و مقدمات انتقال به مرحله هم پیمانی با تل آویو را فراهم آورده است به ویژه اینکه دو طرف فقط در تعیین تهدیدات و تروریست دانستن حزب الله مواضع مشترک ندارند بلکه در مورد اولویت داشتن رویارویی با حزب الله و محور مقاومت بر مقابله با داعش و القاعده در سوریه اتفاق نظر دارند.

هم صدا شدن سران سعودی با نتانیاهو و سایر مسئولان اسرائیلی

این درست همان چیزی است که نتانیاهو و مسئولان اسرائیلی بارها در مناسبت های مختلف به آن اشاره کرده و اکنون نیز عربستان و برخی کشورهای منطقه ای نیز آشکارا اعلام کرده اند که با هرگونه سیاست بین المللی مبنی بر هدف قرار دادن داعش و النصره در صورتی که سرنگونی نظام حاکم سوریه در آن لحاظ نشده باشد، مخالف هستند.

نیاز اسرائیل به مشروعیت

از زمانی که راهبرد مقاومت در لبنان و فلسطین موجب شد معادلات درگیری با دشمن اسرائیلی تغییر کند و پس از پی بردن اسرائیل به اینکه نمی تواند در نبرد نظامی علیه حزب الله به نتیجه نهایی برسد یا دست کم این نبردها هزینه زیادی برای آن داشته اند، به راهبردی متوسل شده است که مبتنی بر هدف  قرار دادن مجموعه های مسکونی و مناطق غیرنظامی به عنوان بخشی از نقشه ای است که با استفاده از آن به دنبال به زانو در آوردن مقاومت است.

اسرائیل از این طریق در نظر دارد ضعف خود در نهایی کردن نبرد با حزب الله را جبران کند همانطور که در عملیات موسوم به «صخره سخت» علیه غزه این ضعف و هزینه سنگین آن را تجربه کرد.

همچنین به موازات آن اسرائیل متوجه شد که این نوع جنگ ها نیازمند مشروعیت بین المللی است که بر اساس آن بتوان سیاست ویرانگرانه فراگیر را توجیه کرد.

با در نظر گرفتن این نگاه اسرائیل می توان به تکاپوی دیپلماتیک و رسانه ای فراوان و گسترده آن در نهادهای بین المللی و به عبارت بهتر در جهان غرب پی برد.

در این میان اقدام سعودی- کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، اوج تامین مشروعیت مورد نیاز اسرائیل برای هرگونه اقام خصمانه گسترده علیه حزب الله به شمار می آید.

بر این اساس پیش بینی می شود که اسرائیل از این اقدام سعودی- کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان اصلی برای ترویج سیاست های خصمانه خود استفاده کند؛ سیاست هایی که هدف از آن معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی در نهادهای بین المللی است.