تصمیمات شتابزده عربستان علیه حزب الله و به طور کلی تمام لبنانی ها تا جایی پیش رفته است که این سوال مطرح است که ریاض از این به بعد چه تصمیمی را در سر دارد آن هم در حالی که دود این اقدامات به چشم خود او رفته و متحدانش را نیز گرفتار خواهد کرد.

پیگیری ملال آور تصمیمات عربستان

این روزها دیگر پیگیری سلسله تصمیمات شتاب زده عربستان علیه حزب الله و تمام گروههای لبنانی ملال آور شده است، زیرا عربستان در کمتر از دو هفته اخیر ابتدا از توقف کمک مالی چهار میلیارد دلاری به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان خبر داده و سپس از شهروندان سعودی خواست از سفر به لبنان خودداری کنند و در پی آن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز همین موضع را اتخاذ کردند.

تصمیم خطرناک عربستان علیه حزب الله

اکنون نیز عربستان چنین تصمیم خطرناکی را مبنی بر قرار دادن نام تمام فرماندهان و گروههای حزب الله در فهرست گروههای تروریستی اتخاذ کرده است و طبق معمول آن را از طرف تمام اعضای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده تا اینگونه القا شود که تصمیم انفرادی نبوده است بلکه برخاسته از دیدگاه 6کشور عربی عضو شورای مزبور است و هیچ یک از اعضا به آن اعتراض نکرده است حال آنکه این تصمیم حاصل  نشست سران این شورا یا  وزیران خارجه آن نبود.

بعید نیست که  این حملات خصمانه عربستان علیه حزب الله با دستگیری شاهزاده" عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن " از سوی نیروهای امنیتی لبنان مرتبط باشد، زیرا حزب الله نیز در این خصوص همکاری داشت و شخص مزبور در جریان قاچاق قرص‌های مخدر کپتاگون دستگیر شد.

به اضافه اینکه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله نیز در سطح رسانه ای عربستان را سخت مورد حمله قرار داده است که جدیدترین مورد آن سخنان چند روز پیش او بود که در آن عربستان را مسئول ارتکاب جنایت در یمن دانسته و اظهار داشت این جنایت ها از طریق حمله به مدارس و بمباران بیمارستان ها و مساجد و نیز بازارها و روستاها و مناطق مسکونی صورت می گیرد و جامعه جهانی نیز سکوت کرده است.

سید حسن نصرالله همچنین تصریح کرد که دیگر نمی توانیم در مقابل این جنایت‌های سعودی سکوت کنیم و اگر جرم ما سکوت نکردن است به آن افتخار می کنیم.

عربستان ظرفیت کوچکترین انتقاد را ندارد

این در حالی است که عربستان خود را از هرگونه انتقاد به دور می بیند چه برسد به چنین انتقاداتی با این درجه از شدت و قاطعیت آن هم در حالی که ریاض در عراق، لبنان و یمن وارد جنگی تحریک آمیز با رویکرد طایفه ای علیه ایران و متحدانش شده است به ویژه اینکه سخنان تند سید حسن نصرالله در حالی است که ریاض در جنگ علیه یمن با ناکامی های زیادی روبه رو شده است که مهم ترین آن ناتوانی در تحقق اهداف خود با  گذشت دو سال از حمله به یمن است.

در این میان عربستان از سوی جامعه جهانی در ارتباط با جنایت های جنگی در یمن مورد انتقاد قرار گرفته است تا جایی که پس از انتقاد مزبور، پارلمان اروپا از ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان خبر داد.

تصمیم بعدی عربستان علیه حزب الله چیست؟

به هر حال معلوم نیست تصمیم بعدی عربستان برای انتقام از حزب الله و به طور کلی لبنان چیست، اما با توجه به حملات رسانه ای سعودی و کشورهای عربی خلیج فارس می توان حدس زد که چه بسا تصمیم بعدی اخراج تمام لبنانی های شیعه از خاک خود باشد و البته باید در نظر داشت که تعداد آنان صدها هزار نفر است.

اقدام احتمالی دیگر اینکه عربستان حزب الله را مسئول اخراج شیعیان لبنان معرفی کند تا از این طریق این افراد را علیه حزب الله بسیج کند چرا که با اخراج آنان خانواده و درآمد این افراد را در معرض خطر قرار می دهد به گونه ای که از نعمت سال ها کار در عربستان یا یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محروم می شوند.

عربستان در متهم کردن حزب الله تندتر از اتحادیه اروپا

عربستان در حالی حزب الله را مجرم شناخته و اتهام تروریست بودن را به آن وارد آورده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تسلیم شدن در برابر فشارهای شدید اسرائیل و آمریکا برای قرار دادن نام این حزب در فهرست گروههای تروریستی خودداری کرده و فقط شاخه نظامی آن را در فهرست تروریستی قرار دادند آن هم با این بهانه که این گروه در انفجار اتوبوس حامل اسرائیلی ها در بلغارستان در سال 2012 دست داشتند.

هرچند بسیاری از عربها و غیر عربها در مورد حضور نظامی حزب الله در سوریه علیه گروههای مسلح تحت حمایت عربستان اختلاف نظر دارند، اما نمی توان این اختلاف نظر را بهانه ای برای نادیده گرفتن دستاوردهای بزرگ حزب الله در مقاومت سرسختانه در برابر اشغالگری اسرائیل دانست تا جایی که حزب الله در سال سال 2000موفق شد اسرائیل را مجبور کند از لبنان عقب نشینی کرده و در سال 2006 نیز ارتش اسرائیل را شکست داد.

حزب الله همچنین با هزاران فروند موشک توانست قلب شهرک های اسرائیلی را هدف قرار دهد و علاوه بر این به مقاومت فلسطین در غزه از نظر نظامی، عملیاتی و آموزشی کمک کرد و به دلیل همین حمایت ها بود که مقاومت به پیروزی رسید و توانست تل آویو را هدف قرار داده و بیش از چهار میلیون اسرائیلی را راهی پناهگاهها کند.

چرا عربستان از دخالت نظامی خود در کشورهای عربی غافل است؟

نکته قابل ملاحظه اینکه اگر عربستان به حضور نظامی حزب الله در عراق، سوریه و یمن اعتراض دارد، باید گفت که حضور نظامی این حزب بسیار کمتر از دخالت نظامی ریاض در همین کشورها و هزینه کردن میلیاردها دلار و استفاده از دهها هزار تن سلاح به مخالفان مسلح تحت حمایت خود در سوریه و جنگ مستقیم علیه یمن است.

نتایج دخالت های نظامی عربستان دامن آن را خواهد گرفت

دخالت نظامی، رسانه ای و سیاسی عربستان در چند کشور عربی و پیش از همه یمن برای عربستان جای نگرانی دارد همانطور که وضعیت متحدان آن چه کشورهای عربی خلیج فاس و یا لبنانی ها و عراقی ها و یا سایر عربها نیز نگران کننده است.

عربستان از مردان خود نیز «نه» می شنود

به عبارت بهتر نکته قابل توجه در این خصوص اظهارات سعد الحریری رهبر جریان المستقبل و حامی عربستان است مبنی بر اینکه با وجود معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، جریان او گفت وگو با این حزب را ادامه می دهد.

به هر حال نباید از نظر دور داشت که توسعه دایره دشمنی بدون توجه به شرایط متحدان و امکانات و منافع آنان و بیش از توان از آنان انتظار داشتن، می تواند در نهایت برای آنان و نیز عربستان نتایج منفی را به دنبال داشته باشد.

پاسخ منفی اتباع کشورهای عربی به دستور ترک لبنان

با وجود دستور سران سعودی، اماراتی، قطری، بحرینی و کویتی به اتباع خود برای ترک فوری لبنان تا امروز از میان 18 هزار تبعه این کشورها فقط 200 نفر خاک لبنان را ترک کرده اند.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، اتباع پنج کشور حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت و قطر به دستور سران خود مبنی بر لزوم ترک فوری خاک لبنان پاسخ منفی داده و فقط 200 نفر از آنان لبنان را ترک کردند.

اتباع کشورهای عربی خاک لبنان را ترک نکردند

به عبارت بهتر شهروندان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر خلاف تصمیم نظام های حاکم مبنی بر لزوم ترک خاک لبنان همچنان در این کشور باقی ماندند.

تا این لحظه هیچ گونه آمار قابل ملاحظه ای در ارتباط با اینکه این افراد خاک لبنان را ترک کرده اند، گزارش نشده است و از طرف دیگر ورود اتباع  سعودی اماراتی، قطری، بحرینی و کویت چندان تحت تاثیر ممنوعیت سفر به لبنان قرار نگرفته است.

در این میان گفته می شود که از مجموع 18 هزار تبعه کشورهای مزبور که در لبنان سکونت دارند، فقط 200 نفر این کشور را ترک کردند.

به عبارت دیگر بر خلاف سر و صدای زیاد سران کشورهای عرب خلیج فارس در ده روز گذشته و دستور ترک فوری خاک لبنان و ممنوعیت ورود به این کشور اتباع کشورهای مزبور چندان تحت تاثیر این دستورات قرار نگرفتند و هشدارهای سران این کشورها مانع از ادامه حضور اتباع آنان در لبنان نشد.

اخیرا اداره امنیت عمومی لبنان تعداد اتباع سعودی، اماراتی، کویتی و بحرینی و نیز قطری و عمانی مقیم لبنان را 18 هزار و 181 نفر اعلام کرد.

افزایش آمار سفر به لبنان

بنابر اعلام این منبع پس از هشدارهای سران این کشورها مبنی بر لزوم ترک خاک لبنان، یک هزار 395 نفر این کشور را ترک کردند اما جالب اینکه یک هزار و 184 نفر نیز وارد آن شدند و به این ترتیب مجموع کسانی که لبنان را ترک کردند فقط 211 نفر است.

آمار وزارت کشور لبنان نیز حاکی از این است که تعداد مسافران لبنان نیز بعد از تصمیمات سران کشورهای مزبور کاهش قابل ملاحظه ای نداشته است.

نکته قابل ملاحظه اینکه پنج کشور عربی خلیج فارس در طول ده سال گذشته بیشتر از 10 بار تصمیماتی در خصوص ممنوعیت سفر به لبنان و یا ترک خاک این کشور اتخاذ کردند اما این تصمیمات مانع سفر اتباع این کشورها به لبنان نشد.

به عبارت بهتر با وجود هشدار سران عرب، اتباع این کشورها دلیلی برای ترک لبنان ندیدند.

سیاست های ضد لبنانی عربستان و تبعیت برخی دیگر از کشورهای عربی از آن در حالی است که با وجود بیانیه وزارتی دولت لبنان در واکنش به تصمیم های سعودی برای مجازات لبنانی ها و تاکید بر اهمیت روابط لبنان و عربستان، سعودی ها تاکنون حاضر نشده‌اند « تمام سلام» نخست وزیر لبنان در راس هیاتی برای گفت وگو با آنها به ریاض سفر کند.