داعش به دنبال حملات «عظیم» در انگلیس

یک مقام ارشد پلیس انگلیس روز دوشنبه از احتمال انجام حملات «بزرگ و اعجاب انگیز» داعش در این کشور خبر داد و گفت ممکن است که افرادی در این زمینه آموزش دیده باشند.

«مارک کرولی» دستیار کمیسیونر پلیس انگلیس با بیان اینکه داعش همچنان به دنبال کشتن نیروهای نظامی و انتظامی در این کشور است، گفت علاوه بر این، خطر انجام حملات بزرگ این گروه نیز افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه گاردین، مقامات ضدتروریسم پلیس انگلیس می‌گویند تلاش‌های دولت برای مهار تبلیغات داعش در اینترنت موثر نبوده و این گروه هنوز هم توان جذب نیرو با استفاده از این بستر را دارد. 

کرولی که مسئولیت بخش مبارزه با تروریسم پلیس انگلیس را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت ماهیت تهدید داعش در این کشور در حال دگرگونی است.

وی گفت: «در ماه‌های اخیر ما گسترش دامنه و طرح‌های بیشتر این گروه برای حمله به سبک زندگی غربی را شاهد بوده‌ایم. آن‌ها از تمرکز صرف بر حمله به پلیس و یروهای نظامی به عنوان نمادهای کشور، به سمت مسائلی گسترده‌تر سوق پیدا کرده‌اند. حالا شاهد گروهی تروریستی هستیم که اهداف بزرگی دارد و به دنبال حملات عظیم و اعجاب انگیز است، نه حملاتی که تا الان کشف می‌کردیم.»

این در حالی است که پیش از این مقامات اروپایی می‌گفتند که داعش احتمالا به دنبال انجام حملات انفرادی کوچک از جمله حمله با سلاح سرد یا زیر گرفتن افراد با خودرو است. اما حملات چند ماه قبل در شهر پاریس که جان بیش از 100 نفر را گرفت، این دیدگاه را تغییر داده و مقامات امنیتی انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی را نسبت به توان داعش برای انجام حملات گسترده، نگران کرده است.

به گفته کرولی، شمار افرادی که دارای اختلالات روانی هستند و از سوی داعش هدف جذب قرار می‌گیرند، به شدت افزایش یافته و همین امر حتی موجب شده تا یک واحد ضد تروریسم پلیس انگلیس یک روانشناس جذب کند. وی همچنین گفت آمار جذب زنان و نوجوانان از سوی داعش نیز افزایش یافته است. 

تنها در سال 2015، 339 مورد بازداشت افراد ذیل قانون مبارزه با تروریستم در انگلیس ثبت شده که 77% آن‌ها اتباع همین کشور بوده‌اند. 14% از بازداشت‌شدگان زن و 13% زیر 20 سال سن داشته‌اند. 

کرولی گفت نیمی از این افراد با اتهامات مرتبط با تروریسم مواجه شده‌اند. او همچنین گفت در سال گذشته میلادی از پیوستن 50 نوجوان به داعش جلوگیری شده است.

مقامات اروپایی می‌گویند «عبدالحمید العبود» سرکرده اصلی گروهی که حملات پاریس را انجام داد، چند ماه پیش از آن عملیات به بیرمنگام و لندن سفر داشته است. در اطلاعات بازیابی شده از تلفن همراه عبود، تصاویری از وی به همراه همفکرانش در انگلیس کشف شده است. با این حال، کرولی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.