داعش به تسلیحات خطرناک قذافی دسترسی پیدا کرد؟

 در یک بررسی که از جانب یک شرکت دنبال کننده سلاح در مناطق جنگی صورت گرفته است، مشخص شده شورشیان لیبی توانسته اند به موشک های ضد هوایی پیشرفته دست پیدا کنند. در بررسی های بیشتر این گروه موفق شد منشاء این موشک ها را تا انبارهای گم شده قذافی ردیابی کند.

 

"میچتی،" مسئول تحقیقات این سازمان اظهار کرده نمونه های مشاهده شده این موشک ها، به دلیل نداشتن قسمت هایی ضروری غیر قابل استفاده هستند؛ اما  هزاران موشک ضد هوایی دیگر وجود دارد که بر اثر نبرد داخلی لیبی ناپدید شده اند.

 

سازمان های امنیتی آمریکا اظهار کرده اند ممکن است تعدادی از این تسلیحات به دست نیروهای داعش افتاده باشد. داعش در حال حاضر با استفاده از درگیری های داخلی لیبی توانسته تا حدی به این کشور نفوذ کند و انتظار می رود در آینده نیز موقعیت خود را در این کشور تثبیت.

 

این موشک ها قابلیت شلیک به هواپیماهای مسافربری را دارا هستند؛ اما خوشبختانه این موضوع تاکنون رخ نداده است. مسئولان آمریکایی اظهار کرده اند اندازه کوچک این ابزار می تواند قاچاق آن ها را بسیار آسان کند و گذر تنها یکی از آن ها به کشورهای منطقه می تواند باعث وقوع فاجعه شود.
با وجود تمام خطرات، دولت آمریکا جست و جوی این ابزار را کنار گذاشته است. چرا که دنبال کردن آن ها خود خطر بزرگی محسوب می شود. در حال حاضر مشخص نیست چه تعداد از این موشک ها مفقود شده است. بر اساس اطلاعات موجود، قذافی 20 هزار موشک ضد هوایی قابل حمل را انبار کرده بود که تعداد بسیاری از آن ها به دلیل درگیری های چند ساله، نگهداری نامناسب و مسائل بسیار دیگر، از بین رفته است.

 

به درستی مشخص نیست چرا نیروهای شورشی لیبی تاکنون از این موشک ها برای هدف گیری هواپیماهای مسافربری استفاده نکرده اند؛ اما تحلیلگران اظهار کرده اند دو گروه اصلی درگیر لیبی به دنبال در دست گرفتن کشور هستند و به همین دلیل از بین بردن یک هواپیمای مسافربری تنها به ضرر آن ها تمام می شود.

 

داعش موفق شده با استفاده از اختلافات داخلی لیبی، کنترل بخش هایی از این کشور را به دست گیرد و انتظار می رود در آینده به مناطق دیگر نیز دسترسی پیدا کند.

 

در ماه های اخیر نگرانی های موجود درباره با تهدیدات داعش افزایش یافته است. این گروه تروریستی چند ماه پیش ویدئویی منتشر کرد که در آن یک هواپیمای جنگنده کشوری لیبی را سرنگون کرد. بر اساس بررسی های انجام شده از این ویدئو انتظار می رود داعش با استفاده از موشک های ضدهوایی توانسته باشد این عمل را انجام دهد.