«ضیاء الدین بامخرمه» سفیر جیبوتی در عربستانی سعودی اعلام کرد که انتظار دارد بزودی میان کشورش و عربستان، توافقنامه احداث یک پایگاه نظامی سعودی در خاک کشورش امضا شود.

به گزارش وبگاه روزنامه «الشرق الاوسط»‌، بامخرمه گفته که این مسئله (احداث پایگاه) دشوار نخواهد بود «چون روابط دو کشور در مدت اخیر شاهد پیشرفتی مثبت و بی‌سابقه بوده است».

طبق این گزارش، سفیر جیبوتی افزوده است که «روابط ما با عربستان، روابطی عالی است. ما تلاشهایمان را در حوزه‌های سیاسی اقتصادی، امنیتی و نظامی، یکپارچه می‌کنیم».

در چند ماه اخیر و پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور موسوم به «1+5» که عربستان روابطش با تهران را  قطع و دیگر کشورهای تابع خود را به این کار فراخواند، جیبوتی نیز روابطش با ایران را قطع کرد.

 

چهارشنبه ششم ژانویه (16 دی‌ماه 1394) شبکه العربیه اعلام کرد که جیبوتی روابط دیپلماتیک خود با ایران را در پی تنش ایجاد شده میان عربستان سعودی و ایران قطع کرده است. ایران و جیبوتی که کشوری با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر و در منطقه «شاخ آفریقا» واقع شده است، در پایتخت‌های یکدیگر سفیر نداشتند. سفیر جمهوری اسلامی در گامبیا سفیر غیرمقیم ایران در جیبوتی بود.

جیبوتی از جمله کشورهای آفریقایی است که عربستان پس از ناکامی در ایجاد موج ضدایرانی میان کشورهای عربی غرب آسیا به سراغ آنان رفت و از آنان خواست که روابط خود با ایران را قطع کنند.

روز گذشته شورای وزیران عربستان سعودی با دادن اختیار به «محمد بن سلمان» پسر شاه و وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد سعودی اختیار داده بود تا در خصوص احداث پایگاه نظامی در جیبوتی مذاکره و با جیبوتی توافقنامه امضا کند.

بامخرمه گفته که این طرح به سود روابط دو کشور و مدعی شده که به نفع مصالح منطقه است. این توافقنامه‌ پس از آن نهایی شده است که «اسماعیل عمر غیله» اخیرا به عربستان سفر و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد.

جیبوتی به دلیل موقعیت حساس خود در شاخ آفریقا و نزدیکی به تنگه استراتژیک «باب المندب»، مورد توجه کشورها و قدرتهای بزرگ است. آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی در این کشور پایگاه و تسلط اطلاعاتی دارند. اخیرا چین نیز اعلام کرد که قصد دارد، در جیبوتی پایگاه نظامی با ظرفیت 10 هزار نیرو احداث کند.

جیبوتی که از مستعمرات فرانسه بوده‌، شامل پنج استان است و نظام حکومتی آن «جمهوری نیمه‌ریاستی» نامیده می‌شود و «اسماعیل عمر غیله» رئیس‌جمهور و «عبدالقادر کمال محمد» نخست‌وزیر آن است.

این کشور به عنوان یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی در شمال شرقی قاره آفریقا، اساس اقتصاد خود را بر مبنای ارایه خدمات بازرگانی به سایر کشورها بنا نهاده و ترانزیت کالا و خدمات ترابری محموله‌های عبوری از خلیج عدن، منبع درآمد اصلی مردم جیبوتی است.

موقعیت جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا و تنگه باب‌المندب