آل سعود بازنده اصلی همنوائی با صهیونیست ها

 سامی کلیب در مقاله ای که در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شده، آورده است: « جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا که به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی عراق را به ویرانه تبدیل کرد در خاطرات خود نوشته که می خواستم روزی را ببینم که حزب الله و حامیان آن خسارت بزرگی را دریافت می کنند و اسرائیل نبرد را تکمیل می کند.

بوش در ادامه خاطرات خود آورده است: استراتژی طولانی مدت ما، منزوی ساختن ایران و سوریه بود تا با این شیوه تاثیر این دو کشور را کاهش دهیم و مشوق تغییرات داخلی در آنها باشیم، اما متاسفانه اسرائیل کارها را بسیاربدتر کرد.

بوش گفته است که «درهفته سوم جنگ (جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان) جنگنده های اسرائیل یک ساختمان مسکونی را در شهرک قانای لبنان هدف قرار دادند و تلویزیون های خاورمیانه به صورت بیست و چهار ساعته تصاویر ویرانی ها را به نمایش گذاشتند، این نگرانی در من ایجاد شد که حمله اسرائیل منجر به سرنگونی دولت «فواد السنیوره» نخست وزیر لبنان می شود به همین دلیل کاندی (کاندولیزا رایس) را برای مذاکره در خصوص قطعنامه 1701 به سازمان ملل فرستادم. اسرائیل در مقابل عملکرد نظامی تشنج آفرین خود هزینه سنگینی پرداخت کرد و وجهه و صلاحیت خود را از دست داد».

بوش در کتاب خاطرات خود همچنین فاش کرده است که « بعد از جنگ آریل شارون علیه فلسطینی ها در سال 2002، برای دیدار با روسای کشورهای عربی به شرم الشیخ رفتم اما از مواضع آنها غافلگیر شدم، با توجه به این که خون های زیادی چندی پیش ریخته شده بود توقع ملاقات های متشنجی با رهبران عرب داشتم اما فضای راحت و دوستانه ای که با آن مواجه شدم مرا بسیار شگفت زده کرد.»

« تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس و شریک بوش در جنگ عراق نیز بر همین منوال در کتاب خاطرات خود نوشته است: حتی در خاورمیانه، خیلی از کسانی که از روابط بین ایران و حزب الله احساس نگرانی می کردند و حماس را بازوی قدرت ایران می دانستند، در پشت پرده مایل به نابودی حزب الله توسط اسرائیل بودند، وقتی جنگ بیش از حد توقع طول کشید، به من که جزو معدود افرادی بودم که دیدگاه اسرائیل را درک می کردم ،احساس درد و انده زیادی دست داد.

کلیب این سئوال را مطرح و در پاسخ می گوید:از خاطرات بوش و بلر چه نکته ای می فهمیم؟

خیلی راحت می توان فهمید که این دو نفر می خواستند اسرائیل ،حزب الله و حماس را نابود و سوریه و ایران را منزوی کند.

«کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا در اولین ملاقات خود با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در تاریخ سوم ماه مه 2003 به وی پیشنهاد کرد که گروه های فلسطینی و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس را از سوریه بیرون کند تا از یک جنگ ویرانگر مانند آنچه در عراق اتفاق افتاد در امان بماند.

موضوع حزب الله نیز یکی از اهداف اصلی این دیدار بود و پاول به اسد هشدار داد:مسئله ای که مایلم در موردش صحبت کنم و قبلا هم راجع به آن بحث کرده ایم، مربوط به حزب الله است و می دانم همه هیات هایی که به اینجا آمده اند آن را با شما مطرح کرده اند.

پاول افزود:دلایلی در دست داریم که نشان می دهد حمایت از حزب الله همچنان ادامه دارد، برخی مواد در سوریه بارگیری و برای حزب الله ارسال می شود ، بار دیگر از شما می خواهیم این نوع از فعالیت ها متوقف شود، ما در مراقبت و کنترل شدید این کامیون ها و شناخت چگونگی حرکت آنها راه های خودمان را داریم. قبلا هم راجع به این موضوع صحبت کرده ایم ، ایالات متحده اهمیت عدم ارتکاب کارهایی را که موجب ویرانی و یا تشویش در طول مرزهای شمالی اسرائیل (فلسطین اشغالی) می شود، گوشزد کرده است.