پایگاه اینترنتی دیلی بیست در گزارشی به قلم "دیوید اکس" نوشت: آمریکا در حالی وارد جنگ با داعش شده است که از دو بمب‌افکن‌های مستهلک و محبوب دهه 60 میلادی استفاده می‌کند. دو فروند جنگنده OV-10 Broncos در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار می‌گرفت به آسمان سوریه اعزام شده‌اند و نزدیک به سه  ماه است که از نیروهای زمینی در خاورمیانه پشتیبانی می‌کنند.

 

دیلی بیست: چرا آمریکا از هواپیماهای مستهلک برای مقابله با داعش استفاده می‌کند؟

 

جنگنده‌های OV-10 نمونه2های قدیمی بمب‌افکن‌های چند منظوره آمریکا بودند که استفاده آنها در کنار جنگنده‌های فوق پیشرفته روسیه، فرانسه و انگلیس در عراق و سوریه، عجیب به نظر می‌رسد. به دلیل استقرار تروریست‌های داعش در مناطق مسکونی سوریه و عراق، بسیار مهم است که جنگنده‌ها به سامانه رادار و پردازنده‌های حساس مجهز باشد تا از بروز تلفات انسانی میان غیرنظامیان جلوگیری شود. 
جنگنده‌های Broncos در 120 عملیات منطقه خاورمیانه طی 82 روز حضور داشتند. پنتاگون جنگنده‌های پیشرفته‌ای را در ترکیه، کویت، قطر، اردن و امارات متحده مستقر کرده است؛ اما محل استقرار بمب‌افکن‌های Broncos و چگونگی انجام عملیات آنها مشخص نیست.

 

جنگنده‌های OV-10 ارتباط بسیار نزدیکی با نیروهای عملیات ویژه دارند و می‌توانند نیروهای زمینی را به خوبی پشتیبانی کنند. به پرواز درآمدن جنگنده‌های اف 15 حدود 40 هزار دلار هزینه در پی دارد که بخش اصلی آن صرف هزینه سوخت هواپیما می‌شود؛ اما به پرواز درآوردن جنگنده‌های Bronco در هر ساعت پرواز فقط یک هزار دلار هزینه در پی دارد.

 

علاوه بر این OV-10 اندازه کوچکتری دارد و هنگام فرود در مواقع اضطرار به فضای وسیع و ویژه‌ای نیاز پیدا نمی‌کند. درصورتیکه این جنگنده کوچک مورد آسیب قرار بگیرد، خسارت کمتری به پنتاگون وارد می‌شود تا آسیب دیدن یک جنگنده پرهزینه اف 15. 

 

دیلی بیست در پایان نوشت آمریکا با پشت سر گذاشتن جنگ‌های افغانستان و عراق، درحالیکه هنوز به حضور خود در این کشورها پایان نداده است، آموخته باید صرفه‌جویی بیشتری در نبرد با داعش بکار بندد. سپردن چند ماموریت نظامی به جنگنده‌های قدیمی OV-10 نیز می‌تواند اندکی از بار هزینه‌های سرسام‌آور جنگ با داعش بکاهد.