تاکید پیونگ یانگ بر ادامه آزمایش‌های هسته‌ای

 کره شمالی چالش جدیدی را در برابر کره جنوبی و امریکا که در حال برگزاری بزرگترین مانور مشترک نظامی در منطقه هستند ایجاد کرده است. پیونگ یانگ به دو متحد یاد شده هشدار داده است و آنها را به حملات هسته ای پیشگرانه تهدید کرده است. کره شمالی این تمرین های نظامی مشترک را نوعی آماده شدن آمریکا و کره جنوبی برای حمله به این کشور می داند.

 

خبرگزاری یونهاپ به نقل از برخی منابع نظامی این کشور گزارش داد این دو متحد (واشینگتن و سئول) در این تمرین های نظامی مشترک خودشان بر روی حملات دقیق علیه رهبر کره شمالی و زرادخانه هسته ای و موشکی این کشور در صورت آغاز جنگ کار خواهند کرد. مقامات نظامی کره جنوبی و آمریکا اجرای طرح مشترکی را برای نوسازی مرکز عملیات هوافضای کره جنوبی آغاز کردند. منابع رسمی در سئول هدف از این طرح را تقویت سامانه تقسیم اطلاعات میان دو کشور اعلام کردند. یک مسئول نظامی چهارشنبه در سئول اعلام کرد ما عملیات مدرنیزه کردن مرکز عملیات هوافضای کره جنوبی را سال گذشته با مشارکت نیروهای آمریکایی آغاز کردیم. ما فعلا در مرحله ابتدایی اجرای این طرح قرار داریم و در حال حاضر مشغول طراحی‌های مجدد هستیم. 
ارتش کره جنوبی  در سالهای دو هزار و هجده و دو هزار و نوزده دو نمونه از هواپیماهای بدون خلبان گلوبال هاوک را مورد استفاده قرار دهد.

 

ارتشهای کره جنوبی و آمریکا همچنین قصد دارند مراکز جمع آوری اطلاعات تاکتیکی خود را به منظور تبادل اطلاعات درباره زرادخانه موشکی و هسته ای کره شمالی به یکدیگر متصل کنند.

 

خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد رهبر کره شمالی این دستور را پس از نظارت بر یک آزمایش موشک بالستیک صادر کرده است ولی مشخص نیست که آزمایش مذکور چه زمانی بوده است. 

 

ولی در آخرین مورد،‌ کره شمالی خبر پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه برد را در روز پنجشنبه داد که پس از طی 500 کیلومتر، در دریا به هدف اصابت کرد و منفجر شد. رهبر کره شمالی همچنین بر اهمیت اجرای آزمایشهای بیشتر هسته ای برای ارزیابی قدرت انهدام کلاهک های هسته ای تازه ساخته شده تاکید کرده است. ژاپن تهدید پیونگ یانگ را درباره حمله هسته ای پیشگیرانه در واکنش به رزمایش های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی محکوم کرده است. 

 

"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت رفتار اخیر کره شمالی در انجام آزمایش های هسته‌ای و موشک دوربرد منجر به اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور شده است.

 

وی گفت تعهد آمریکا به امنیت کره جنوبی قطعی است و موضع کره شمالی موجب شده است اجرای این رزمایش بیش از پیش مهم شود.

 

کیم جونگ اون روز سه شنبه اعلام کرد کشورش موفق شده است کلاهک های هسته ای قابل نصب روی موشک بالستیک را کوچک سازی و به معنای واقعی بازدارندگی هسته ای ایجاد کند. خبرگزاری رسمی کا سی ان ای KCNA گزارش داد کیم جونگ اون در نشستی با حضور کارشناسان هسته ای گفت: « کلاهک های هسته ای استاندارد شده برای موشک های بالستیک کوچک سازی شده است.» 

 

رهبر کره شمالی با اشاره به ادعاهای پیونگ بانگ مبنی بر آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هیدروژنی در ماه ژانویه خبری که بسیاری از کارشناسان بین المللی درباره آن ابراز تردید کردند، اعلام کرد می توان این را بازدارندگی هسته ای به معنی واقعی دانست. 
گفتنی است چهارمین آزمایش هسته ای و شلیک یک موشک در ماه گذشته نقض کننده قطعنامه های شورای امنیت سازمان مل متحد بود و تنش در شبه جزیره کره را تشدید کرد.

 

شورای امنیت هفته گذشته در پاسخ به این اقدامات دور جدید تحریم های سنگین علیه کره شمالی را با اجماع آرا تصویب کرد.

 

از جمله علائم این تنش می توان به تهدید روز دوشنبه این فرمانده قدرتمند نیروهای مسلح کره شمالی مبنی بر حمله هسته ای پیشگیرانه به کره جنوبی و آمریکا اشاره کرد.

 

علامت سوال درباره توانایی کره شمالی در زمینه هسته ای مطرح شده است و تعداد زیادی از کارشناسان بر این اعتقادند که کره شمالی هنوز قادر به ساخت موشک های بالستیک قاره پیما که قاره امریکا را هدف قرار دهد نساخته است. کارشناسان اعلام کردند شلیک این موشک ها می تواند زمینه را برای پیشرفت برنامه موشک های بالستیک کره شمالی فراهم کند اما اغلب آنها فکر می کنند که پیونگ یانگ فناوری وارد شدن به جو را بعد از مرحله پرواز بالستیک در اختیار ندارد و این فناوری برای هدف قرار دادن کشوری دور دست مثل آمریکا ضروری است.

 

 تصاویر به دست آمده از کره شمالی نشان می دهد پیونگ یانگ در سامانه های جدید آتشبار سیار خود که پنج روز پیش رونمایی شد از کامیون های ساخت چین استفاده کرده است. کارشناسان تسلیحاتی اعلام کردند سامانه موشک انداز چند منظوره کره شمالی(MRLS)، احتمالا این توانایی را دارد تا خارج از برد تسلیحات مشابه آمریکایی و کره جنوبی فعالیت کند که کره شمالی پیشتر  از آنها در فعالیت های معدنی و صنایع عمرانی نیز استفاده کرده است.

 

MRLS یک نوع سامانه آتشباری راکت انداز است که معمولا پشت کامیونهایی که نیاز چندانی به تغییرات ندارند، نصب می شوند. جفری لوئیس از کارشناسان مرکز مطالعات بین المللی «میدل بری» اعلام کرد برد راکت هایی که با این سامانه پرتاب می شود بالاتر از چیزی است که قبلا تخمین زده می شد و افزایش برد این راکت ها، آسیب پذیری آنها را در برابر آتشباری پدافند کره جنوبی یا آمریکا کاهش می دهد.

 

هنوز این تاکید وجود ندارد که کلاهک های هسته ای کوچک کره شمالی به اندازه کافی قادر به مقاومت در برابر ضربات و قابلیت خمیدگی و تغییرات گرمایی باشد که در هنگام شلیک موشک بالستیک رخ می دهد.

 

خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد آزمایش موشکی اخیر در دریای ژاپن در چهارچوب تمرین برای ضد حمله هسته ای دفاعی در برابر نیروهای مسلح متجاوز است.