۵ دلیل خطر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری

وبسایت آلترنت سخنرانی اخیر نوام چامسکی را دربارۀ ترامپ، نامزد میلیاردر حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است.

این فیلسوف و زبان‌شناس مطرح در این سخنرانی ترامپ را خطری برای حقوق بشر و محیط زیست خوانده است که پیروزی‌اش در انتخابات نوع انسان را در مشکلات بسیار عمیقی فرو خواهد برد.

چامسکی در این سخنرانی گفت در ابتدا باید از خودمان بپرسیم که آیا ترامپ به اموری که بیان می‌کند، معتقد است؟

وی افزود ترامپ در سخنرانی‌هایش خیلی چیزها می‌گوید، برخی معنا دارند و برخی بی‌معنا و احمقانه هستند، اما ایالات متحدۀ امریکا یک کشور قدرتمند است و اگر ترامپ حقیقتاً بخواهد آن‌چه که می‌گوید را اجرا کند، نوع بشر در مشکلات عمیقی فرو می رود.

دلایل پنج‌گانه‎ای که چامسکی برای این تحلیل بیان کرده است، به شرح زیر هستند:

1-   پدیدۀ گرم شدن کرۀ زمین همچنان مناطق آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار خواهد داد

چامسکی در توضیح این مورد گفت: «گرمایش جهانی یک پدیدۀ بسیار مهم است؛ اثرات گرم شدن کرۀ زمین بسیار شدید است. حزب جمهوری‌خواه و به طور خاص ترامپ تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از تولید برق در نیروگاه‌های زغال سنگ را متوقف خواهند کرد. ترامپ صراحتا گفته است "این اتفاق نمی‌افتد".»

2-   شکنجه افزایش خواهد یافت

    این تحلیل‌گر امریکایی در رابطه با این بخش توضیح داد: «ترامپ گفت "مردم را شکنجه ‌کنیم" در واقع از غرق مصنوعی یعنی نوعی شکنجه سخن گفت که براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و به یک رسوایی بین‌المللی تبدیل شده است. وی گفت این شکنجه کافی نیست و باید بیشتر از این را انجام دهیم.»

ترامپ بهمن ماه امسال به هوادارانش گفت: «غرق مصنوعی به اندازه کافی خشن نیست. همین الان افرادی در خاورمیانه و جاهای دیگر هستند که سر مسیحیان را از بدنشان جدا می کنند.»

3-   بحران پناهجویان به عنوان یک مشکل خارجی نادیده گرفته می‌شود

چامسکی در این خصوص گفت: «ترامپ واکنش افراط‌گرایانه‌ای نسبت به حملات سال گذشته (داعش) به پاریس (پایتخت فرانسه) دارد. (ترامپ گفت) "بیایید همۀ مسلمانان را از ورود به کشور منع کنیم، بیایید یک دیوار بسازیم، یا این‎که بیایید در مکزیک یک دیوار بسازیم  و از ورود مردم به ایالات متحدۀ امریکا جلوگیری کنیم." حال باید پرسید آن‌‎ها از کجا فرار می‌کنند؟ اکثراً از امریکای مرکزی و از نتایج سیاست‌های ما (امریکایی‌ها) فرار می‌کنند.»

4-   شکاف نژادی افزایش پیدا می‌کند

این استاد امریکایی در تشریح این بخش، از طرفداران اصلی ستاد انتخاباتی ترامپ سخن گفت. چامسکی معتقد است که این افراد در واقع کسانی هستند که زندگی، حیثیت و آیندۀ خود را از دست رفته می‌بینند و این موضوع عواقب خوبی به دنبال نخواهد داشت.

5-   خطر جنگ جهانی همیشه وجود خواهد داشت

    چامسکی دربارۀ این مورد گفت: «نظرسنجی‌های امریکایی نشان می‎دهد که ایالات متحدۀ امریکا با فاصلۀ زیاد بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی است و در حال حاضر مردم سراسر دنیا از نتایج مقدماتی انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان امریکا وحشت‌زده هستند.»

دونالد ترامپ در حال حاضر و در انتخابات مقدماتی حزبش در ریاست جمهوری امریکا در 14 ایالت پیروز شده است و امکان برگزیده شدن وی به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات محتمل‌تر شده است.

چامسکی در نهایت اذعان کرد که تصور ریاست جمهوری یک فرد «وحشی که انگشتش بر روی دکمه‌ای قرار دارد که می‎تواند جهان را نابود کند و یا تصمیماتی بگیرد که تأثیرات گسترده‌ای می‌گذارند، یک چشم‌انداز بسیار ترسناک است».