انتقادات شدید از اظهارات ضداسلامی ترامپ

 رقبای دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مناظرۀ تلویزیونی از اظهارات ضد اسلامی وی به شدت انتقاد کردند.

در مناظرۀ تلویزیونی بامداد جمعه (21 اسفند) ترامپ سعی بر آن داشت که از اعتقاداش دربارۀ مسلمانان دفاع کند. وی روز پنج‌شنبه (20 اسفند) در گفت‌وگو با شبکۀ تلویزیونی سی.ان.ان گفته بود پیروان اسلام «از ما متنفر هستند».

اما تد کروز، سناتور تگزاس، مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و جان ریچارد کِیسِک، فرماندار ایالت اوهایو به عنوان رقبای جمهوری‌خواه ترامپ ضمن انتقاد شدید از این اظهارات تأکید کردند امریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش باید با کشورهای مسلمان خاورمیانه ارتباط خوبی داشته باشد.

ترامپ که در انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی امریکا در 14 ایالت پیروز شده است اگر روز سه‌شنبه (25 اسفند) نیز در ایالات فلوریدا و اوهایو رقبایش را شکست دهد، برگزیده شدنش به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات بسیار محتمل‌تر می‌شود.

روبیو در این مناظره از اهمیت همکاری با «پیروان دین اسلام در خاورمیانه» سخن گفت و همچنین به دفاع از مسلمانان امریکاییِ «وطن‌پرست» پرداخت.

کیسک نیز که برای باقی ماندن در رقابت درون‌حزبی نیازمند پیروزی در انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه (25 اسفند) در ایالت اوهایو است، در واکنش به اظهارات ترامپ گفت امریکا به «متحدانی در جهان عرب» نیاز دارد.

    وی با ذکر نام کشورهای عربستان، اردن و مصر، افزود: «واقعیت این است که اگر قصد داریم داعش را شکست دهیم، باید (اتحاد با) این کشورها را حفظ کنیم.»

ترامپ: با 20 تا 30 هزار امریکایی داعش را شکست می‌دهم

ترامپ در این مناظره در تشریح طرح خود برای شکست دادن گروه تروریستی داعش گفت در نظر دارد بین 20 تا 30 هزار نیروی امریکایی را برای نبرد زمینی به خاورمیانه اعزام کند و پس از تکمیل سریع ماموریت شکست داعش، آن‌ها را برای بازسازی امریکا به کشور بازگرداند.

    ترامپ گفت: «ما حقیقتاً چارۀ دیگری نداریم، ما باید داعش را از میان برداریم.»

این در واقع تفصیلی ترین طرح ترامپ از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در ارتباط با داعش بود. وی پیشتر در مواجهه با سوالاتی دربارۀ داعش بدون اشاره به جزئیات، تنها از لفاظی‌‎هایی مانند «باید داعش را به درک بفرستیم» استفاده می‌کرد.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، تا کنون ترامپ آراء 458، کروز آراء 359، روبیو آراء 151 و کیسک آراء 54 هیأت انتخاباتی را در ایالات مختلف کسب کرده‎اند. نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا به آراء 1 هزار و 237 هیأت انتخاباتی نیاز دارد.

شورای روابط اسلامی-امریکایی خواستار عذرخواهی ترامپ

در همین حال شورای روابط اسلامی-امریکایی با انتشار بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ بابت اظهارات اسلام‌ستیزانه‌اش شد.

    در این بیانیه آمده است: «مواضع ضداسلامی دونالد... نشان‌‎دهندۀ یک طرز فکر متعصبانه است که تنها در خدمت ایجاد شکاف میان ملت ما و جهان است.»

این گروه پیشنهاد داده بود که ترامپ در مناظرۀ بامداد جمعه از مسلمانان عذرخواهی کند، اما وی در این مناظره در پاسخ به سؤالی با این مضمون که آیا مقصود وی از مسلمانان، پیروان این دین در سراسر دنیا بوده است؟ گفت: «مقصود من بسیاری از آن‌ها است.»

وی افزود: «من به شما می‌گویم: مسائلی در جریان است که احتمالاً از آن بی‌خبر هستید... تنفر فوق‌العاده‌ای وجود دارد. و من به آن‌چه به اندرسون کوپر (کارشناس سی.ان.ان) گفتم پایبند هستم.»

ترامپ پیشتر نیز به دلیل اظهارات ضداسلامی خود با انتقادات شدیدی روبرو شده بود. این نامزد ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی از طرح خود برای ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا سخن گفته بود و هنگامی که یک زن محجبۀ امریکایی در اعتراض به سخنان ضد مهاجرتی ترامپ در یکی از سخنرانی هایش در سکوت ایستاده بود، در اقدامی توهین‌آمیز از سالن بیرون انداخته شد.

شورای روابط اسلامی- آمریکایی پس از این اقدام ترامپ، خواستار عذرخواهی وی شده بود که البته با بی‌توجهی این نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه روبرو شد.