به نقل از آسوشیتدپرس، کره شمالی امروز شنبه اعلام کرد: ارتش آماده حمله پیشگیرانه برای آزادسازی کره جنوبی است، در صورتی که نشانه هایی ببیند که مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با هدف اشغال این کشور است.

بیانیه ستاد کل ارتش کره شمالی که در خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شده، تازه ترین مورد از تنش در شبه جزیره کره بر سر مانور نظامی مشترک سئول و واشنگتن به شمار می رود.

آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده اند که این مانورها ماهیتی دفاعی دارد. این مانور روز دوشنبه گذشته آغاز شده و بزرگترین تمرینان نظامی دو کشور به شمار می رود.

کره شمالی هفته گذشته نیز تهدید به حمله پیشگیرانه هسته ای به کره جنوبی و آمریکا کرده بود. مانور مشترک نظامی گسترده آمریکا و کره جنوبی در حالی آغاز شده است که سئول و واشنگتن هدف اصلی از انجام این مانور را مقابله با اقدامات جنگ هسته ای و پاسخ به تهدیدات کره شمالی اعلام کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل اخیرا قطعنامه جدیدی را با هدف اعمال تحریمهای سختگیرانه و شدید علیه کره شمالی تصویب کرده است. پیونگ یانگ محکومیت اقدامات خود توسط جامعه بین المللی و اعمال تحریمهای جدید شورای امنیت را رد کرده است.

 فرماندهی ارتش آمریکا و ارتش کره جنوبی به صورت مشترک اعلام کردند که نسبت به غیر تحریک آمیز بودن ماهیت این مانور به کره شمالی اطلاع داده اند. در این مانور بیش از 17 هزار نظامی آمریکایی و 300 هزار نظامی کره جنوبی شرکت دارند.

حدود 28500 نظامی آمریکایی در خاک کره جنوبی هستند. دو کره پس از جنگ 1950 تا 1953 میلادی از نظر فنی در حالت جنگ قرار دارند و هیچ پیمان صلحی را امضا نکرده اند.

برخی دیپلمات های سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا را شدیدترین رژیم تحریمهای سازمان ملل در دو دهه اخیر ارزیابی کرده اند.کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.