برگزاری جلسه دادگاه ایرانی متهم به جاسوسی از عربستان

 دادگاهی در ریاض امروز جلسه‌ای با حضور 32 متهم- شامل یک ایرانی-  به جاسوسی از عربستان برگزار می‌کند. این جلسه پیش از جلسه اصلی دادگاه جنایی عربستان تشکیل می‌شود و در آن فقط اعترافات متهمان که در جریان بازجویی‌ها ارائه داده بودند قرائت خواهد شد. در میان 32 متهم به جاسوسی، 30 نفر سعودی، یک نفر ایرانی و یک نفر افغان هستند. قرار است جلسه اصلی دادگاه درباره این افراد در 2 گروه جداگانه برگزار شود.

 

نخستین جلسه دادگاه این افراد 23 فوریه (4 اسفند) برگزار شد و در آن اتهامات به آنها تفهیم شد. قاضی از متهمان به جاسوسی خواست پس از استماع اتهامات، دفاعیات خود را برای قرائت در جلسه دوم دادگاه آماده کنند. همچنین از آنها خواسته شد برای دفاع از خود وکیل اختیار کنند و یا از دادگاه برای انجام این کار کمک بگیرند. منابع آگاه اعلام کردند دادگاه برای دست‌کم 25 نفر از این افراد درخواست اشد مجازات کرده است. درصورتیکه ثابت شود آنها علیه پادشاهی سعودی توطئه کرده بودند، حکم اعدام برایشان قطعی خواهد بود.

 

32 نفر یاد شده به خیانت، ارتباط با نیروهای اطلاعات ایران، ملاقات برخی از آنها با افرادی مشکوک در ایران، جمع‌آوری اطلاعات نظامی و غیرنظامی عربستان برای ایران متهم شده‌اند. 

 

سعودی‌ها همچنین مدعی شدند جاسوس‌ها با مقامات سفارت ایران در ریاض، کنسولگری ایران در جده و مقامات سازمان همکاری‌های اسلامی بارها ملاقات داشتند. یکی از متهمان عربستانی دانشمند هسته‌ای، دیگری مالک شرکت "حج" و نفر سوم یک سرباز در ارتش نیروهای امنیتی حج عربستان است.

 

رزنامه عربستانی گازتا از اینکه متهم ایرانی، که مسلط به زبان عربی است، در معرض حکم اعدام قرار ندارد ابراز شگفتی کرد. 32 متهم یاد شده مارس و مه 2013 (فروردین و خرداد 92) بازداشت شده بودند.