لاوروف: این مردم سوریه هستند که شکل دولت را مشخص خواهند کرد

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس که به این کشور سفر کرده است، گفت: پیشنهادها درباره تاسیس فدرالیته در سوریه، فقط در چارچوب اعمال فشارها مطرح می شود و این ملت سوریه است که به تنهایی باید شکل دولت را مشخص کند.

وی افزود: آتش بس در سوریه علی‌رغم برخی از موارد نقض، همچنان ادامه دارد.

لاوروف اظهار داشت که اظهارات تند برخی از گروههای مشارکت کننده در مذاکرات سوری- سوری در ژنو کمکی به رسیدن به توافق نمی‌کند. حل سیاسی بحران سوریه باید منافع همه گروهها را از طریق توافق بین دولت سوریه و همه معارضان تامین کند.

وزیر خارجه روسیه درباره تونس گفت: جنگ علیه تروریسم باید با سیاستی به دور از معیارهای دوگانه و بدون دخالت در امور داخلی کشورها مدیریت شود.

وی بر حمایت کشورش از تونس علیه تهدیدات تروریستی تاکید کرد و گفت که جنگ علیه تروریسم نباید با قوانین بین المللی در تضاد باشد.

لاوروف گفت مسکو از تلاش‌های دولت تونس در زمینه تحقق ثبات حمایت و از گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری به بحران لیبی و فقدان امنیت در این کشور اشاره کرد و گفت: هرگونه اقدام نظامی در لیبی نباید بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گیرد. ساز و کار هرگونه عملیات علیه تروریست‌ها در لیبی باید روشن باشد تا اجازه تفسیرهای منحرف یا اشتباه داده نشود.

وزیر خارجه تونس: عدم حل مسئله فلسطین ثبات کل منطقه را تهدید می‌کند

خمیس الجهیناوی وزیر خارجه تونس نیز در این نشست خبری با بیان اینکه عدم حل مسئله فلسطین، کل منطقه را تهدید می‌کند، افزود: مواضع تونس و روسیه در قبال مسائل منطقه و بین الملل نزدیک به هم است.

وزیر خارجه تونس گفت که عدم حل مسئله فلسطین ثبات کل منطقه را تهدید می‌کند و باید حرکتی بین‌المللی در این راستا صورت گیرد.

جهیناوی اظهار داشت که تجربه روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، تجربه‌ای موفق است و ما به دنبال استفاده از تجربه روسیه هستیم.

وی گفت که همکاری ما با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم شامل تبادل اطلاعات و مستحکم کردن همکاری امنیتی است.