مشعل: ایران دیگر حامی اصلی ما نیست

«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش «حماس»، اعلام کرد که فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که دنیا آنان را فراموش کرده است. او گفت که سیاست تقسیم مسجد الاقصی انتفاضه جدیدی را آغاز کرد، همچنان که تصریح کرد که مقاومت فلسطینی، مقاومتی دفاعی است.

مشعل گفت: شکی نیست که اتفاقات اخیر انتفاضه است زیرا که شرایطی که تجاوزها و شهرکسازی‌های اسرائیل ایجاد کرده، سبب به بن بست رسیدن مردم شد. مردم احساس می‌کنند که دنیا برای حل مشکلشان تلاشی نمی‌کند.

او با اشاره به مذاکرات جنبش فتح و حماس گفت که این روزها دیدارهایی مقدماتی در حال انجام است تا سرانجام به هماهنگی برای برگزاری رهبران دو جنبش (مشعل و محمود عباس) منجر شود.

مشعل در مصاحبه با شبکه خبری «فرانس 24» اتهام به این جنبش فلسطینی به دخالت در امور مصر را رد کرد و گفت: ما چه در گذشته چه در حال و آینده، در امور مصر دخالت نکرده و نخواهیم کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد رژیم صهیونیستی نیز گفت، حماس قصد جنگ با این رژیم را ندارد ولی صهیونیست‌ها به دشمنی خود با فلسطینان ادامه می‌دهند و نوار غزه را محاصره کرده‌اند. اسرائیل است که هر چند مدت ملت ما در غزه را به جنگ تهدید می‌کند و سیاست اشغالگری و یهودی‌سازی قدس و شهرکسازی را ادامه می‌دهد.

وی همچنین افزود: ما ملزم به آزادی فلسطین از دست اشغالگران هستیم و برای رسیدن به این آزادی تلاش می‌کنیم.

مشعل: ایران دیگر امروز حامی اصلی ما نیست

 

خبرنگار فرانس‌24 با اشاره به مسئله سوریه و اختلافات میان این جنبش با ایران پرسید آیا ایران هنوز حامی اصلی شما محسوب می‌شود؟، که خالد مشعل با توضیح اینکه رابطه ما ایران هیچ‌گاه قطع نشده، گفت: خیر امروز نمی‌توان گفت که ایران حامی اصلی است.

مشعل گفت: شکی نیست که موضع حماس، خشم نظام سوریه را برانگیخت. همچنین ایران نیز از دست حماس خشمگین شد. این مسئله بر حمایتش از ما تاثیر گذاشت و این حمایت کاهش یافت. اما این معنایش قطع رابطه با ایران نیست.

او گفت: ما جنبش آزادی‌خواه ملی هستیم و تمایل داریم که با همه کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم؛ چه اسلامی چه عربی و چه در غرب چه در شرق. ما خواهان روابط منطقه‌ای و بین‌المللی و همه ملتها در جهت منافع آرمان فلسطین هستیم. بله روابط با ایران تحت تاثیر قرار گرفت اما آن را قطع نکردیم.

مشعل افزود: همچنانکه اخیرا هیئتی [از حماس] به تهران رفت تا این ارتباط باقی بماند. اما نمی‌توانم در پاسخ سوال شما بگویم که ایران حامی اصلی ماست. خیر. ما از طرف‌های متعدد رسمی و مردمی در دنیا حمایت می‌شویم. ما امروز تلاش می‌کنیم که منافع حمایتی از خود را متنوع کنیم. این از گذشته، سیاست ما بوده است. ایران در گذشته حامی اصلی بود اما امروز حمایتهایی که از ما میشود تفاوت کرده و تلاش می‌کنیم آن را متنوع کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوالی درباره راه‌حل در سوریه و اینکه آیا راه حل کنار رفتن بشار اسد از قدرت است، گفت: بر خلاف تلاشهای جاری این روزها متاسفانه نمیتوانم راه‌حلی که در دسترس باشد بیابم. هنوز فاصله میان طرفهای مختلف زیاد است و امیدوارم که این بحران بزودی تمام شود.

خبرنگار «فرانس 24» پرسید: شما به سوالم درباره بشار اسد پاسخ ندادید.. نمیخواهید پاسخ دهید که معشل هیچ واکنش انجام نداد و خبرنگار سوال بعد را به اقدام اتحادیه عرب علیه حزب‌الله اختصاص داد.

مشعل نظری درباره تروریستی خواندن حزب‌الله در اتحادیه عرب ندارد!

خبرنگار سوال کرد: اخیرا اتحادیه عرب حزب‌الله لبنان را در لیست تروریستی قرار داد، آیا این اقدام مفید است؟

خالد مشعل بلافاصله با «لبخند کمرنگ تلخی» پاسخ داد: نظری ندارم.

خبرنگار سوال کرد: آیا حماس با داعش تفاوت دارد؟‌

خالد مشعل بدون اینکه از این سوال تعجب کند، گفت: قطعا. خبرنگار گفت، این سوال را به این دلیل می‌پرسم که خیلی‌ها حماس را سازمانی تروریستی می‌نامند. مشعل ادامه داد: این کارهای اسرائلی‌هاست. جامعه بین‌المللی را با این اصطلاحات گمراه می‌کنند. مردم باید حقیقت را آنطور که هست بفهمند. تفاوت است میان تروریستی که بدون سبب هر کسی را هر جا هدف میگیرد و بین مردم فلسطین که ما بخشی از آن هستیم. مردم ما از خودشان دفاع می‌کنند.

آیا نمی‌ترسید که داعش به غزه برسد: آنها موفق نخواهند شد. تلاش میکنند اما موفق نمی‌شوند. در فلسطین هیچ خلأی وجود ندارد. جنبش‌های مقاومتی مثل حماس و جهاد اسلامی و دیگران حضور دارند و این چنین خلأی به وجود نمی‌آید. هدف ما هم روشن است و آن آزادی ملت فلسطین است.