پشت پرده خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه

 روزنامه آلمانی "دی ولت" در مطلبی نوشت: "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه با این خبر که نیروهای خود را از درگیری های داخلی در سوریه عقب می کشد دنیا را شگفت زده کرد.

وقتی رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب  برابر دوربین تلویزیون دولتی کشورش آمد خبری غافلگیر کننده را به همراه داشت. پوتین اعلام کرد که به وزیر دفاع خود دستور داده بازگشت نیروهای روسیه از خاک سوریه را آغاز کند.

پوتین در این باره گفت: من فکر می کنم وظیفه ای که به وزارت دفاع و ارتش محول شده بود تا حد زیادی برآورده شده است. بازگشت نیروها باید از روز سه شنبه آغاز شود.

اگر اظهارات پوتین واقعا درست باشد این تصمیم وی باید حتی برای وزیر دفاع روسیه هم تصمیم غیر منتظره ای باشد. بر اساس اعلان پوتین وی درباره این تصمیم خود تنها با رئیس جمهور سوریه بحث و  گفتگو کرده بود.

بر اساس اخبار هنوز تایید نشده ظاهرا همچنین حزب الله لبنان هم می خواهد از سوریه عقب نشینی کند. شورای امنیت سازمان ملل نیز این تصمیم پوتین را تمجید کرده است.

"اسماعیل گاسپار مارتینز"، رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل از یک گام مثبت روسیه سخن گفته و اظهار داشت: این چیزی است که ما می خواهیم ببینیم.

دی ولت در ادامه نوشت: البته تصمیمات اعلام شده روسیه به این معنی نیست که نیروهای روسی سوریه را کاملا ترک می کنند، یک حضور نظامی قابل توجه همچنان باقی مانده و می تواند به لحاظ نظری در هر زمان گسترش یابد. مسکو  منافع خود در سوریه را نادیده نمی گیرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اینکه روسیه در چه وسعتی و کدام نیروهای خود را از خاک سوریه خارج می کند تازه در روزهای آینده مشخص می شود. پوتین از خروج بخش اعظمی از نیروهایش از خاک سوریه سخن گفته است. اینکه آیا نیروهای ویژه روسیه و توپخانه ها باقی می مانند هنوز مشخص نیست.

پوتین در این باره گفت: من امیدوارم که تصمیمات امروز یک پیام خوب برای همه احزاب درگیر در سوریه باشد. امیدوارم که به صورت قابل توجهی سطح اعتماد در بین همه شرکت کنندگان در روند صلح افزایش یابد.

بنابراین پوتین با اعلام بازگشت نیروهای خود گروه های مخالف در سوریه را از نظر سیاسی تحت فشار قرار می دهد. حالا آن ها باید با دولت بشار اسد مذاکره کنند وگرنه سریعا به عنوان گروه ناشایست برای توافق مطرح شده و در گروه تروریست ها قرار می گیرند.

در عین حال وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه اعلام کرد که بحث ها درباره آینده بشار اسد در مذاکرات را کاملا رد کرده و گفت که ما با هیچ کس درباره ریاست جمهوری سوریه صحبت نمی کنیم. بشار اسد یک خط قرمز و مسئله ای مربوط به ملت سوریه است.

دی ولت در ادامه این مطلب نوشت: روسیه از تقریبا حدود 6 ماه پیش عملیات نظامی خود در سوریه را با هدف اعلام شده مبارزه با تروریسم داعش آغاز کرده است. البته اگر در واقع هدف اصلی مسکو این بود بنابراین این غیر منطقی است که نیروهای خود را درست حالا از سوریه عقب بکشد. با این حال داعش در ماه های اخیر بخش هایی از قلمرو خود درخاک سوریه را  از دست داده است.

نویسنده این گزارش در ادامه مدعی شد اینکه روسیه درست حالا دست به این اقدام زده است نشان می دهد که مبارزه با داعش مهم ترین انگیزه مسکو نبوده است.

در واقع پوتین در اکتبر گذشته وظیفه ارتش سوریه را این گونه شرح داد که ثبات قدرت مشروع در این کشور را تضمین کند. از این منظر وی موفقیت های جدی را به دست آورده است. رئیس جمهور سوریه همچنان در قدرت باقی مانده و موضع وی تقویت شده است.

البته در مراحل ابتدایی مدتی طول کشید تا حملات هوایی روسیه همراه با نیروهای زمینی سوریه و با حمایت ایران توانستند موفقیت های قابل توجهی را به دست آورند. اما در نهایت اسد توانست مناطقی در استان های لاذقیه، ادلب و حلب را  دوباره تصرف کند و در شکستن محاصره شهر حلب هم موفقیت های چشمگیری به دست آورد. همچنین از نظر سیاسی هم اسد تقویت شد. آمریکا سال گذشته از درخواست خود برای کناره گیری سریع بشار اسد به عنوان پیش شرطی برای روند صلح عقب نشینی کردند.

همچنین پوتین از نظر ژئوپلیتیک نیز به برخی اهداف خود در عملیات نظامی در سوریه دست یافت. با این اقدام وی، تمرکز افکار عمومی از شرق اوکراین به سوریه معطوف شد. از طرفی بعد از شروع حملات هوایی روسیه دیگر یک راه حل بدون مسکو در سوریه امکان پذیر نبود.

روسیه در عرصه دیپلماتیک هم به عنوان یک میانجی به مرکز مذاکرات وارد شد. اواخر فوریه پوتین با غرور در یک نطق تلویزیونی شروع آتش بس در سوریه که وی درباره آن با رئیس جمهور آمریکا به توافق رسیده بود را اعلام کرد.

روسیه دوباره یک قدرت جهانی است که هم ردیف با آمریکا درباره جنگ و صلح تصمیم می گیرد؛ این گونه اقدامات روسیه در خانه جشن گرفته شد.

رئیس کمیسیون دفاعی فدراسیون روسیه درباره تصمیم بازگشت نیروهای روسی از خاک سوریه گفته است: ما افکار عمومی در آمریکا و اروپا را تغییر دادیم؛ برای آن ها روشن شد که روسیه آنجا مشغول کار مهمی است.