مقام‌های روسیه تاکید کردند که دو پایگاه " طرطوس " و " حمیمیم " همچنان فعال خواهند بود.

حمیمیم

پایگاه هوایی حمیمیم در ماههای گذشته شاهد صدها سورتی پرواز برای بمباران مواضع تروریست ها در مناطق مختلف بود که طی آن با همکاری نیروی هوایی سوریه ضربات سنگینی به گروههای مختلف از جمله داعش و النصره وارد شد.

جنگنده های مختلف ، بالگرد و هواپیماهای ترابری نظامی بخشی از تجهیزات روسیه در این پایگاه درماههای گذشته بوده و سامانه های پشرفته موشکی وظیفه دفاع از آن را به عهده داشته‌اند.

حضور جنگنده‌های "سوخو-24"،  "سوخو-25"،  "سوخو-30 "و "سوخو-34 " و همچنین بالگردهای  "ام‌آی-24 " و "بالگرد ترابری ام‌آی-8 "در این پایگاه نظامی گزارش شده است.

طرطوس

دیگر پایگاه روس‌ها در سوریه در بندر طرطوس در غرب سوریه قرار دارد. این پایگاه نظامی در ابعاد کوچک  بوده و در راستای تعمیر و نگهداری ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه انجام وظیفه می‌کند. پایگاه نظامی "طرطوس" ماموریت نگهداری و آماده سازی تجهیزات دریایی و ناوگروه‌های روس در منطقه مدیترانه را برعهده دارد.

"طرطوس"  پس از  "لاذقیه" دومین بندر بزرگ در کرانه‌های سوریه (غرب) بوده و شهری تجاری و گردشگری به حساب می‌آید.

بندر "طرطوس" در دوران اتحاد جماهیر شوروی به پایگاهی برای کشتی‌های روسی در دریای مدیترانه بدل شده بود. البته وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرده که این پایگاه ، در جهت اورهال (تعمیر اساسی) ناوهای روسیه کاربری خود را حفظ کرده و به کار خود ادامه می‌دهد.

این پایگاه نظامی فدراسیون روسیه در سال 1971 در جهت گسترش  ناوگان اتحاد  جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است. این پایگاه دریایی می‌تواند انواع شناورهای نظامی از 100 تا بیش از 300 متر ( کوچک تا متوسط و بزرگ) را در اسکله میزبانی کند که از جمله آن می‌توان به ناوشکن "اودالوی" ، شناور  "سالوا" و "کایروف" و ناوهواپیمابر "الکسی کوزنیتسف" اشاره کرد.

این  پایگاه  به یک پادگان، ساختمان های انبار، اسکله های شناور، قایق برای تعمیرات مجهز است و ده ها  ملوان روس درآن حضور دارند. این مکان  تنها  مرکز  نظامی  "مسکو" در دریای مدیترانه  به شمار  می رود که براساس   توافقنامه  سال 1971  و اعزام   ناوگان  دریایی  روسیه در مدیترانه  شکل گرفت. این  ناوگان با  فروپاشی  اتحاد جماهیر شوروی  در سال  1991 از بین رفت اما  همچنان روسیه موقعیت خود را در این  پایگاه دریایی  حفظ کرده است.