، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بر این باور است که ناتو در افغانستان به اهدافی که مد نظر داشته نرسیده و این کشور همچنان درگیر فساد اداری و دیگر بحرانها است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل می‌گوید: نیروهای نظامی افغانستان در جنگ با مخالفین دولت، زیانهای قابل توجهی دیده‌اند و این نشان‌دهنده ناتوانی در جلوگیری از یورشهای مخالفین مسلح دولت افغانستان است.

وی اظهار داشته است: فعالیت گروه طالبان در افغانستان در طول سالهای گذشته ادامه داشته و نیروهای امنیتی افغانستان هنوز قادر نیستند با این گروه مقابله کنند.

چورکین از اهداف آموزشی ناتو در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که این اهداف برآورده نشده است.

روسیه درحالی از حضور و کارکرد ناتو در افغانستان انتقاد می‌کند که دبیر کل ناتو، دو روز پیش در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شد و با رؤسای‌جمهور و اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار کرد.

ویتالی چورکین، ضمن انتقاد از عملکرد ناتو در افغانستان گفت: روسیه به حمایت بلند مدت خویش از افغانستان، ادامه خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، در دیدار با این دو مقام حکومت افغانستان از حمایت این سازمان نسبت به افغانستان اطمینان داد و گفت: ناتو انتظار دارد روند اصلاحات در افغانستان به شکل جدی‌تری دنبال شود.

به گفته وی، اگر اصلاحات در سیستم اداری افغانستان ایجاد شود، سازمانهای جهانی به راحتی می توانند کشورهای حامی افغانستان را برای حمایت بلندمدت از این کشور، تشویق کند.