حیفا و دورتر از آن در تیررس موشک‌های حزب الله

به نقل از روزنامه الاخبار، اسرائیل هیچ تردیدی ندارد که اظهارات سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و تهدیدات او علیه اسرائیل در صورت هرگونه تعرض به لبنان عملی خواهد شد از همین رو کارشناسان اسرائیلی هرگونه اقدام در این خصوص را دیوانگی می دانند.

خلاصه تحلیل‌های اسرائیل از اظهارات نصرالله

«پیام دریافت شد» این خلاصه مواضع و تحلیل های اسرائیل از اظهارات تهدید آمیز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر حمله به تاسیسات اتمی اسرائیل و تاسیسات وابسته به آن است.

این پیام در واقع تایید و تحکیم تهدید سابق مبنی بر حمله به  انبارهای آمونیاک در خلیج حیفا است.

هدف نصرالله از این تهدیدها این بود که دشمن را از حمله به سرزمین و ملت لبنان بازدارد.

تلاش سران صهیونیست برای برطرف کردن نگرانی شهرک نشینان

مسئولان اسرائیل و کارشناسان آن روز گذشته سرگرم آرام کردن شهرک نشینان بودند و تلاش کردند آنان را متقاعد کنند که تهدیدات حزب الله به این معنی نیست که تصمیم دارد آغازگر جنگ باشد بلکه  این تهدیدها در این چارچوب قرار دارد که در صورت حمله اسرائیل به لبنان، حزب الله پاسخ خواهد داد.

از نظر کارشناسان اسرائیلی تجاوز اسرائیل به لبنان چنانچه عملی شود، نوعی جنون خواهد بود.

حزب الله را دست کم نگیرید

در همین ارتباط «زئیف الکین» وزیر مهاجرت اسرائیل تاکید کرد که باید به تهدیدات حزب الله نگاهی کاملا جدی داشت اما نباید نگران بود. وی در عین حال یادآور شد که حزب الله دشمنی است که نباید آن را دست کم گرفت.

وی حزب الله را دشمنی سرسخت دانست که زرادخانه موشکی بزرگی در مرزهای شمالی دارد و اسرائیلی ها باید به خوبی اظهارات نصرالله را مبنی بر اینکه به زودی  جنگ بین اسرائیل و حزب الله را پیش بینی نمی‌کند، گوش دهند.

تاکید بر توانمندی‌های نظامی حزب الله

همچنین اسرائیلی‌ها باید متوجه باشند که ارتش اسرائیل قوی تر از حزب الله است هرچند نمی توان واقعیت توانمندی‌های نظامی حزب الله را نادیده گرفت.

در همین ارتباط «آوی گبای» وزیر محیط زیست اسرائیل نیز فقط به ذکر این نکته اکتفا کرد که کابینه اسرائیل به طور صریح اعلام کرد که به انتقال آمونیاک از خلیج حیفا در ظرف سه سال پایبند است.

مواضع حزب الله مبتنی بر بازدارندگی است

همچنین «عمیر بیرتس» از وزیران سابق کابینه اسرائیل و عضو کنیست خودداری از شتاب و سر و صدا را خواستار شده و گفت که حزب الله اکنون موضع بازدارنده در پیش گرفته است.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد که حزب الله تا پیش از این در لحظه، تهدید خود را عملی می‌کرد همان طور که در سال 2006 یک قایق جنگی اسرائیل را هدف قرار داد اما اکنون در مورد کارهایی که مربوط به آینده می شود، تهدید می‌کند.

بیرتس با اشاره به اینکه موسسه امنیتی اسرائیل اکنون سرگرم تحلیل عمیق شخصیت حسن نصرالله از هر نظر است، تاکید کرد که باید همه این مسائل را در نظر گرفته و تحولات را پیگیری کرده و مجهز شدن حزب الله به تکنولوژی و سامانه‌های موشکی ایران را بدون نگرانی و سرو صدا زیر نظر داشته باشیم.

از سوی دیگر شبکه 10 تلویزیون اسرائیل با تهیه گزارشی در مورد  اظهارات دو روز پیش سید حسن نصرالله در شبکه المیادین اعلام کرد: پیام بازدارنده دبیر کل حزب الله به جلوگیری از تحرک اسرائیل به سمت جنگ اختصاص داشت.

تهدیدات نصرالله در راستای جلوگیری از هرگونه اقدام  اسرائیل جا دارد

این شبکه در گزارش خود می افزاید فهرستی از دلایل این تهدیدات بی سابقه وجود دارد از جمله اینکه اظهارات نصرالله پس از اقدام عربستان و اتحادیه عرب در توصیف حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی ایراد شد.

در این گزارش همچنین آمده است که توصیف حزب الله موضوعی است که تصورش را هم نمی کردیم در نتیجه چه بسا برخی، فرصت را برای اینکه اسرائیل کاری بکند، مناسب می بینند در نتیجه تهدیدات نصرالله در راستای جلوگیری از هرگونه اقدام  اسرائیل جا دارد.

اقدام پیشگیرانه اسرائیل مردود است

در همین ارتباط «اور هیلر» کارشناس مسائل نظامی شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گفت: در هفته های اخیر در لبنان شایعه شد که اسرائیل نقشه انجام کاری علیه حزب الله را طراحی کرده است که می توان آن را اقدامی پیشگیرانه دانست اما چیزی که از نهادهای امنیتی شنیدم حاکی از این است که اگر چنین افکاری به بحث و بررسی گذاشته شود، بلافاصله رد می شود زیرا اقدامی جنون آمیز به شمار می آید به ویژه اکنون که شاهد اظهارات تهدیدآمیز نصرالله بوده و می بینیم که نصرالله به زیر آتش گرفتن تاسیسات اتمی و کارخانه های آمونیاک در خلیج حیفا متمرکز شده است.

اسرائیل به تهدیدات نصرالله بی تفاوت نیست

اما شبکه دوم اسرائیل نیز یادآور شد که تجربه های سابق حاکی از این است که اسرائیل نسبت به تهدیدات حسن نصرالله بی تفاوت نیست زیرا تجارب سابق نشان داده است که وی در تلاش برای عملی کردن تهدیدهای خود است.

حیفا و دورتر از آن در تیررس موشک‌های حزب الله

این شبکه افزود: ما در اینکه بُرد موشک‌های حزب الله به حیفا می رسد، تردید کردیم اما این موشک‌ها به حیفا رسیدند و حزب الله تهدید کرد حیفا و دورتر از آن را نیز در تیررس دارد که این چنین نیز شد.

با این وجود این شبکه بر لزوم توجه اسرائیلی ها به تهدیدات کنونی تاکید و اعلام کرد که این تهدیدها به معنی اقدامات اولیه حزب الله نیست بلکه در چارچوب واکنش حزب الله به اسرائیل در صورت هرگونه اقدام علیه لبنان جا دارد.