حفظ ارتش سوریه، خط قرمز ماست

 «بشار جعفری،» نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت این کشور، با اشاره به اثبات درستی موضع دمشق پس از تحولات کنونی، تأکید کرد ارتش سوریه خط قرمز ما در مذاکرات است. 

 

جعفری در مصاحبه با این شبکه گفت: نقصی ساختاری، اساسی، بنیادی و بسیار مهم وجود دارد که «استفان دی میستورا» تعامل موفقی با آن نداشته است. این مسئله هویت شرکت کنندگان در این گفتگوهاست. هنوز مشخص نیست چه هیئت هایی در گفتگوها مشارکت دارند. این در حالی است که قطعنامه شورای امنیت از دی میستورا خواسته است گسترده ترین طیف ممکن از مخالفان سوری را به مذاکرات ژنو دعوت کند. 

 

جعفری افزود: ما در مذاکرات در موضع قدرت قرار داریم و درستی برداشت ما از تحولات ثابت شد. ما در واقع در حال نوشتن تاریخ هستیم و می خواهیم کشور خود را حفظ کنیم. ما همچنان به پیگیری روند ژنو ادامه خواهیم داد. 

 

او گفت: ارتش سوریه، ملی و مستقل است و زیر فشار هیچ طرفی قرار ندارد. ارتش سوریه در گذشته موجودیت و اعتبار خود را در جنگ ها با اسرائیل ثابت کرد. اگر ارتش سوریه ملی نبود، در پنج سال بحران گذشته از هم فروپاشیده بود. بعضی از مسایل مربوط به ارتش سوریه قابل مذاکره نیست. ارتش سوریه باید مانند قانون اساسی حفظ شود. ما اجازه ایجاد خلاء قانون اساسی در سوریه را نخواهیم داد و نمی توانیم همچنین اجازه دهیم ارتش سوریه از بین برود، زیرا ارتش ضامن ادامه موجودیت حاکمیت است. 

 

وی خاطر نشان کرد: ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم و حاضر به نشستن پای میز مذاکره و گفتگو با تروریست ها نیستیم. این مسئله به هیچ وجه شخصی نیست. گفتگوها سوری-سوری، برای حفظ سوریه و نه ویران کردن کشور است. 

 

جعفری افزود: اگر در مذاکرات ژنو حسن نیت وجود داشته باشد و ترکیه، قطر و عربستان سعودی به حمایت از تروریست ها در سوریه پایان دهند و اعمال فشار بر هیئت های مخالف سوری متوقف شود، در این صورت مذاکرات مستقیم آغاز خواهد شد تا به سند مشترکی برسیم. نتیجه این سند تشکیل دولت فراگیر یا ملی خواهد بود. دولت فراگیر کمیته ای را برای تدوین قانون اساسی تشکیل خواهد داد. قانون اساسی جدید زمینه ساز برگزاری انتخابات پارلمانی در مدت هجده ماه خواهد بود. قطعنامه شورای امنیت به هیچ چیز دیگری اشاره نکرده است. قانون اساسی ویژگی های آینده سوریه را مشخص خواهد کرد. 

 

او گفت: هیچ کس نمی تواند به ما جدول زمانی برای مذاکرات تحمیل کند. تاکید می کنم گفتگوها سوری- سوری و بدون مداخله خارجی است. هیچ کسی حق ندارد در این گفتگوها مداخله کند. دوستان ما به ما کمک می کنند و اطلاعات در اختیار ما قرار می دهند و به خوبی توصیه های آنها را می شنویم، اما در نهایت این گفتگوها سوری- سوری است. خود سوریها باید آینده کشورشان را بدون مداخله خارجی ترسیم کنند.