اسد: ملت سوریه بخواهد انتخابات زودهنگام برگزار می‌کنم

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» در این‌باره گفت: «این به موضع مردم سوریه بستگی دارد که تمایل عمومی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری وجود داشته باشند یا خیر. اگر چنین خواسته‌ای وجود داشته باشد، از نظر من مشکلی نیست. پاسخ دادن به میل و خواسته مردم طبیعی است و پاسخ به نیروهای معارض خاص طبیعی نیست. این مسئله به همه شهروندان سوریه مربوط می‌شود زیرا آنان به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند».

وی تصریح کرد: «من به طور کلی با این قضیه مشکلی ندارم، زیرا رئیس‌جمهور نمی‌تواند بدون حمایت مردم کار کند و اگر رئیس‌جمهور مورد حمایت مردم باشد، باید همیشه برای چنین گامی آمادگی داشته باشد.

اسد گفت: می‌توانم بگویم که این مسئله به طور کلی برای ما مشکلی ندارد اما برای برداشتن چنین گامی نیاز به افکار عمومی و نه افکار دولت یا رئیس جمهور داریم».

رئیس‌جمهوری سوریه تأکید کرد که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری بخشی از فرایند کنونی سیاسی نیست و ادامه داد: «پیشنهاد شده است که بعد از تصویب قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی برگزار شود. این انتخابات توازن قدرت در عرصه سیاسی را نشان می‌دهد، سپس دولت جدید در تطابق با نمایندگی نیروهای سیاسی در پارلمان جدید تشکیل خواهد شد...در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری، این یک موضوع کاملاً متفاوت است.

اسد افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری مستقیم بهتر از انتخاب یک رئیس‌جمهور از خلال پارلمان است.

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه اعلام کرد: موضوع مهم تسریع عملیات آشتی از طریق جذب افراد مسلح آماده مبارزه با تروریسم و با همکاری مسکو، دمشق و تهران است.

اسد گفت: مذاکراتی میان روسیه و آمریکا برای معین کرد طرف های ترویستی حاصل شده اما توافق کاملی صورت نگرفته؛ ما و طرف روسیه موضع خود در این خصوص (گروه‌های تروریستی) را تغییر نخواهیم داد و مهم همان سرعت بخشیدن به روند آتش‌بس است.

وی تاکید کرد: هر فرد مسلحی که سلاحش را بر زمین بذارد مورد عفو قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: تصمیم سازمان ملل برای استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه محال و غیرمنطقی است؛این کار غیرواقعی است زیرا چنین نیروهایی اغلب در هماهنگی با توافقات بین‌المللی عمل می‌کنند. چنین توافقاتی می‌بایست تأیید کشورها را به دست آورند. کدام کشورها؟ در این این مورد، هیچ کشور دیگری وجود ندارد. فقط کشور سوریه وجود دارد، یک کشور و طرف دیگر یک کشور نیست بلکه گروههای تروریستی هستند. چطور سازمان ملل می‌تواند با گروههای تروریستی توافقی را به امضا درآورد؟ این کاملاً غیرمنطقی است.

اسد ضمن تأکید بر این مسئله که عملیات نظامی روسیه در سوریه تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: بگذارید یک مقایسه ساده بکنیم. اوضاع قبل از عملیات نیروهای هوایی روسیه در سوریه و زمانیکه نیروهای ائتلاف غربی یک سال و نیم قبل از آن تشکیل شده بودند و در حال عملیات بودند، به چه شکل بود؟ تروریسم حضور خود را گسترش داده بود و اکثر قلمرو سوریه و عراق را اشغال کرده بود و اوضاع چطور 6 ماه بعد از آغاز عملیات روسیه در سوریه، تغییر کرد؟ نیروهای تروریستی به خصوص داعش شروع به عقب‌نشینی کردند و بنابراین حقیقت خود این واقعیت را اثبات می‌کند که روس‌ها به عقیده ما، به موفقیت بزرگی به ویژه در زمینه جبهه نظامی و میدان نبرد دست یافتند و خسارت چشمگیری به تروریسم وارد آوردند.

اسد درباره آتش‌بس میان دولت و معارضان سوری به اسپوتنیک گفت: آتش‌بس تقریباً موفقیت‌آمیز بوده است. به بیان دیگر، بهتر از انتظار بسیاری از افراد بوده است...زیرا انتظار می‌رفت که آتش‌بس شکست بخورد. ما می‌توانیم بگوییم که موفقیت آتش‌بس را می‌توان «خوب» یا حتی کمی بهتر از خوب ارزیابی کنیم.