اوباما و اردوغان درباره یکدیگر چه فکر می‌کنند؟

 مناسبات دو کشور متحد و شریک عضو ناتو، تیره و سرد شده است. اردوغان که برای شرکت در اجلاس جهانی امنیت هسته‌ای وارد آمریکا شد، در فرودگاه دالاس مورد استقبال مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و سردار قلیچ، سفیر ترکیه در واشنگتن قرار گرفت.

دویچه وله می‌افزاید: «استقبال سرد» از اردوغان در واشنگتن در رأس خبرهای رسانه‌های ترکیه قرار گرفت.

محمت بارلاس، روزنامه‌نگار مشهور ترک که در روزنامه «صباح»، نزدیک به دولت ترکیه قلم می‌زند، در مقاله‌ای با عنوان «اوباما و اردوغان درباره یکدیگر چه فکر می‌کنند؟» نوشت: «ضعف تصمیم‌گیری اوباما باعث شده است در سیاست جهانی، پوتین و روسیه جای اوباما و آمریکا را بگیرند. خالی گذاشتن عرصه در عراق از سوی آمریکا باعث قدرت‌گیری داعش و خالی کردن عرصه سوریه از سوی اوباما نیز باعث پرکردن این خلاء از سوی روسیه و ایران شده است.»

روزنامه «جمهوریت» نیز نوشت اوباما در نشست اردوغان با بنیادهای اندیشه‌وری آمریکا، حتی مشاور خود را نیز نفرستاده است.

احمد هاکان نویسنده اسلام‌گرایی که در دوره‌های اخیر با انتقادهایش از رجب طیب اردوغان معروف شده، در روزنامه حریت نوشته است: «طرفداران دولت انتظار دارند اردوغان با اوباما دیدار کند تا هورا بکشند. مخالفان دولت نیز انتظار دارند این دیدار انجام نشود تا هورا بکشند. اما هر دو طرف روی یک چیز متفق‌القولند و آن این است که اردوغان با لحن همیشگی‌اش به اوباما نخواهد گفت «تو کی هستی و من تو را به حساب نمی‌آورم!»

«تی‌آر‌تی»، سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه می‌نویسد اردوغان در دیدار با کری گفت: «اتحاد ما با آمریکا بی‌بدیل است.»

امید شکری کله‌سر، کارشناس مسائل ترکیه از ویرجینیای آمریکا به دویچه‌وله می‌گوید بعد از به قدرت رسیدن اوباما در سال 2008 روابط صمیمانه‌ای بین اردوغان و اوباما برقرار شده بود و اوباما ترکیه را برای اولین سفر خارجی خویش انتخاب کرد.

در ماه مه سال 2013 و دقیقاً دو هفته قبل از حوادث «پارک‌گزی» نیز اردوغان که در آن موقع نخست‌وزیر ترکیه بود با استقبال رسمی اوباما وارد واشنگتن شد و با مقامات آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته امید شکری اختلافات بین اردوغان و اوباما پس از حوادث پارک گزی شروع شد. نحوه برخورد دولت و پلیس ترکیه با تظاهرکنندگان پارک گزی با انتقاد مقامات آمریکایی مواجه شد. وقوع بهار عربی در کشورهای عربی و موضع‌گیری شخص اردوغان و دولت ترکیه در حمایت از مرسی و اخوان‌المسلمین و انتقاد اردوغان از اوباما بخاطر حمایت آمریکا از «دولت کودتا» در مصر خوشایند مقامات آمریکایی نبود. روابط خوب آمریکا با گروه‌های کرد سوری از قبیل «پ‌ی‌د» و «ی‌گ» و همچنین سیاست آمریکا در قبال این گروه‌ها با انتقاد دولت ترکیه مواجه شده است. اردوغان بارها از آمریکا خواست تا موضع خود را در قبال گروه‌های کرد سوری به وضوح مشخص کند. عارف کسگین پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید به تنش‌های موجود بین آمریکا و ترکیه اکنون دستگیری رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار ترکیه در شهر فلوریدا و حضور فتح‌الله گولن در پنسیلوانیا نیز اضافه شده است. برخی از کارشناسان ترکیه بر این باورند که آمریکا قصد دارد از دستگیری ضراب به عنوان اهرمی علیه اردوغان استفاده کند تا او را به سازش بیشتر با سیاست‌های آمریکا «ترغیب» کند.

رئیس جمهور ترکیه در آستانه سفر خود به آمریکا گفت که قول سرمایه‌گذاری به میزان یک میلیارد دلار آمریکایی‌ها را خواهد گرفت. به باور عارف کسگین از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه، سفر اردوغان می‌تواند موفقیت اقتصادی داشته باشد ولی به لحاظ سیاسی دستاوردی نخواهد داشت.