سودای بر باد رفته اردوغان

گروه بین الملل-رجب طیب اردوغان اگرچه ظاهرا هنوز در میان بخش هایی از مردم ترکیه طرفدارانی دارد اما به سرعت در حال از دست دادن محبوبیت خود در میان متحدان سابقش است. به گزارش افکارنیوز، رسانه های آمریکایی هنگامی که رئیس جمهور ترکیه سرگرم بازدید از واشنگتن بود بر روی نحوه برخورد محافظان آقای اردوغان با مخالفان در خیابان های واشنگتن تمرکز کردند. خشونت مخافظان اردوغان در سفرهای پیشین اش تعجب افکار عمومی را برانگیخت اما در آمریکا آنان جرات نکردند در مقابل معترضان به رئیس جمهور ترکیه متوسل به خشونت بشوند و به راهکار تازه ای از جمله فریاد کشیدن و سروصدا برای مقابله با معترضان پرداختند! موضوعی که در تلویزیون های آمریکایی دستمایه طنز شده است. در همین باره رسانه های آمریکایی نوشتند "محافظان اردوغان برای خاموش کردن صدای تظاهر کنندگانی که شعارهای مخالفت با سیاست رئیس جمهور ترکیه را سرداده بودند، از روش غیراستانداردی استفاده کرده و باهم به فریاد زدن پرداختند."

 

اما در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای شرکت در اجلاس امنیت هسته ای یک موضوع دیگر نیز مورد تاوجه رسانه ها و تحلیلگران قرار گرفته است. واشنگتن متحد خود را چندان که انتظار می رفت تحویل نگرفت و تیتر استقابل سرد از اردوغان بر پیشانی روزنامه های داخلی ترکیه نقش بست.

 

"جمهوریت" روزنامه مخالف اردوغان نوشت اوباما در نشست اردوغان با بنیادهای اندیشهوری آمریکا، حتی مشاور خود را نیز نفرستاده است.

احمد هاکان روزنامه نگاری که با انتقادهایش از رجب طیب اردوغان شناخته می شود، در روزنامه حریت نوشته است: «طرفداران دولت انتظار دارند اردوغان با اوباما دیدار کند تا هورا بکشند. مخالفان دولت نیز انتظار دارند این دیدار انجام نشود تا هورا بکشند. اما هر دو طرف روی یک چیز متفقالقولند و آن این است که اردوغان با لحن همیشگیاش به اوباما نخواهد گفت "تو کی هستی و من تو را به حساب نمی آورم!»

در جریان سفر آقای اردوغان به ترکیه همچنین قرار بود وی مرکز فرهنگ و تمدن ترک - آمریکایی و مسجدی را افتتاح کند که توسط "وزارت دیانت" ترکیه در ایالت مریلند ساخته شده است. رسانه های ترکیه عدم حضور اوباما در این مراسم را نشانه تیرگی مناسبات دو کشور دانستهاند.

علیرغم آنکه گفته شده بود اوباما با اردوغان در جریان این سفر دیدار رسمی نخواهد داشت اما سرانجام رئیس جمهور ترکیه در نهایت موفق شد با اوباما دیدار کند، دیداری که در عین حال مشکلات خاص خود را هم برای اردوغان به همراه داشت از جمله اینکه اوباما چشم در چشم او دوخت و درمورد سیاست های دولت ترکیه دربرابر مخالفان انتقاد کرد. موضوعی که پیشتر خشم مقامات ترکیه را برانگیخته بود.

به گزارش بی بی سی اوباما گفته است "این که من نگران برخی روندها در ترکیه هستم، امر پوشیده‌ای نیست."رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته است "به نظرم رویکردی که آنها (در ترکیه) در برابر رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند، می‌تواند ترکیه را "در مسیر بسیار نگران‌کننده‌ای" پیش ببرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرده که این نظرات خود را "مستقیما" با آقای اردوغان در میان گذاشته است.

با وجود این اختلافات به نظر می رسد رئیس جمهور ترکیه در شرایط کنونی چاره ای جز پذیرش دخالت های آمریکا در امور داخلی کشورش ندارد. روابط او با روسیه همچنان متشنج است و این موضوع ترکیه را هر چه بیشتر به آمریکا محتاج کرده است. آنکارا اکنون به لطف وضعیت اسفناک پناهندگان سوری توانسته است اهرم فشاری بر اتحادیه اروپایی پیدا کند وضعیتی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. در منطقه نیز ترکیه پس از شکست پروژه مصر، لیبی و سوریه جایگاه متزلزل تری نسبت به گذشته پیدا کرده و بمب گذاری های اخیر نیز ضربه سنگینی به اقتصاد توریسم این کشور زده است.

همه این ها به اضافه تشدید تنش ها با کردها و نیز احزاب مخالف در مجلس اردوغان را در شکننده ترین وضعیت دوران حکمرانی اش قرار داده است.

این وضعیت اردوغان را ناچار کرده حتی به سمت تنش زدایی با روسیه نیز قدم بردارد. روز گذشته رسانه های روسی خبر دادند که پلیس ترکیه قاتل خلبان روسی را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسیه، آلپ ارسلان چلیک که پیشتر مسئولیت قتل اولگ پشکوف، خلبان هواپیمای سوخو 24 روسیه را پس از سرنگونی آن توسط هواپیمای اف 16 ترکیه در خاک سوریه بر عهده خود گرفته بود، در شهر ازمیر، واقع در غرب ترکیه بازداشت شده است. این مطلب را یک منبع در پلیس ازمیر به خبرگزاری "ریا نووستی" اعلام کرده و گفته است: این تروریست به همراه یک گروه 14 نفره در یکی از رستوران های ازمیر بازداشت شده و یک قبضه تفنگ کلاشنیکوف، دو تپانچه و مقدار زیادی مهمات از نزد چلیک و همراهان وی ضبط شده است. به نظر می رسد این اقدام ترکیه گامی هرچند کوچک در جهت ترمیم روابط با روسیه باشد.