توطئه جدید سعودی‌ها باز هم بوی نفت می‌دهد

 "ایران مصمم به باز پس گرفتن سهم خود در بازار نفت است"؛ این جمله‌ای است که مسئولان دولتی کشورمان پس از اجرایی شدن سند برجام و حتی پیش از آن بارها بر ضرورت تحقق آن تاکید کرده‌اند.

اواسط اسفندماه بود که روحانی رئیس جمهور کشورمان در جریان نشست خبری خود در حاشیه سفر استانی به یزد از بازگشت ایران به جایگاه قبلی خود در عرصه صادرات نفت خبر داد. این در حالی است که روحانی پیش‌تر در جریان سفر خود به پاریس نیز اعلام کرده بود قیمت‌های جهانی نفت خام برای بلندمدت در سطوح پایین باقی نمی‌ماند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در جریان یکی از نشست‌های خبری خود در سال گذشته، ضمن انتقاد نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده از جانب اوپک در زمینه تولید و عرضه بشکه های نفتی، گفته بود، باید کشورهایی عرضه نفت خود را کاهش دهند که در زمان تحریم ایران، تولید خود را بالا برده بودند.

نوبخت همچنین اواسط بهمن ماه 94 در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته بود ایران به هر قیمتی مصمم به بازستاندن سهم خود از باز جهانی نفت است. همین موضع را نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارجی در اواخر اسفندماه 94 اتخاذ کرد؛ رئیس دفتر روحانی در مصاحبه مزبور تاکید کرده بود که ایران به طور حتم سهم خود را در بازار نفت احیا می‌کند.

"افزایش صادرات نفت از فرصت‌هایی بود که برجام ایجاد کرد و امروز صادرات نفت ما به ١ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است"؛ این جمله‌ای است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اواخر بهمن ماه در جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر ایراد کرد؛ جهانگیری البته در همان مراسم این را هم گفت که در اوایل سال 95 تولید روزانه نفت ایران به 2 میلیون بشکه خواهد رسید.

اما علی‌رغم تاکیدات مسئولان و مقامات دولتی کشورمان مبنی بر افزایش تولید و ظرفیت عرضه نفت ایران برای بازگشت به جایگاه قبلی در بازارهای جهانی، اخیرا مسئولان رژیم سعودی که با افزایش غیرضروری تولید نفت بیشترین نقش را در توطئه تنزل قیمت نفت ایفا کردند، در موضعی شیطنت آمیز، ثابت نگه داشتن تولید نفت خود را مشروط به عدم افزایش تولید از سوی ایران و روسیه  کرده‌اند.

محمد بن سلمان آل‌سعود، جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر جنگ این رژیم که از وی به عنوان پرچمدار تصمیمات نابخردانه و اعمال جنایتکارانه سعودی ها نام برده می شود، اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفته است اگر ایران، روسیه، ونزوئلا، کشورهای عضو اوپک و تمامی تولیدکنندگان مهم نفت، تولید خود را در وضعیت فعلی نگه دارند، عربستان هم به این کشورها خواهد پیوست!

این موضع خبیثانه سعودی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که تولید روزانه نفت ایران پیش از سال 2010 به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز می‌رسید اما پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب این میزان به کمتر از 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ و در چنین فضایی کشورهایی همچون عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکایی‌ها ضمن افزایش تولید و عرضه نفت خود قیمت طلای سیاه را به میزان قابل توجهی و در حد بطری آب پایین آوردند تا شرایط برای غربی‌ها جهت تضییقات اقتصادی بیشتر به ایران فراهم آید.

بدون تردید  آنچه  آشکار است جهد سعودی‌ها برای بازی با کارت نفتی در معادلات منطقه‌ای است، بویژه آنکه در ماه‌های اخیر انتقادات و اعتراضات جهانی نسبت به رفتارهای جنایتکارانه و خیانت آلود رژیم سعودی در مناطقی همچون یمن، سوریه و بحرین تشدید شده است.